NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zoolis
Hejsan! Jag har fått ett riktigt jobbigt problem på min V50 1.8 -06.

När jag svänger höger så hör jag oljud,svårt att beskriva hur det låter men det låter lite som ett "vobblande" högfrekvent ljud, med lite inslag av dån.
Det började i vintras när jag hade vinterdäcken på, hördes inget förra däckbytet då jag hade sommardäcken men nu låter det med sommardäcken också.
Jag har haft inne bilen flera gånger på verkstaden med detta fel, skall tillägga att båda hjullagrena är bytade med ett halvårs mellanrum, det vänstra senaste som förra veckan, hade dock ett ljud vid högersväng som lät som mina skivbromsar blev svarvade men det försvann vid hjullager bytet.

Dem har varit ute och provkört bilen och deras mekaniker sa att han hörde endast ett pyttelitet ljud som påminde om ett hjullager men kan knappast vara det nu när dem är bytade? De har också haft uppe bilen på liften och lyssnad efter oljud och kollat så allt satt fast men dem hittar inget alls som är fel eller vad som kan orsaka felet.

Någon som har vart med om nåt liknande eller har nåt tips?

har haft en del problem med denna bil, ingen bil jag skulle rekommendera alls, i alla fall inte -06, har problem med Tändsystemet som inte funkar när man kört i 5-10 min o sedan stannar till och sedan startar igen så funkar det inte på första försöket.
Yttertemperaturgivaren krånglar som bara den, bytat givaren och haft loss kontaktmunstycket i dörren och gjort rent och sprutat i fuktutdrivande medel. nada hjälper, ska in på Brandt och få den undersökt ännu en gång med tempgivaren, denna gången skulle dem kolla om det var fel på panelen i dörren, suck.!

i vilket fall som helst nån som har nåt tips angående oljudet i bilen får ni gärna skriva!

//MVH Henrik
av BrigTSD
Det är inte bara något som har fastnat mellan skölden och bromsskivan då? Jag har fått in sten där tre gånger den här våren. Två lossnade av sig själv, men en fick jag peta loss själv.
Kan det vara bromsklossarna som inte backar? Jag tror jag har samma problem dock på hö sida och vid vä sväng. Har bytt båda hjullagren med :-)
Eller drivknuten?
av Zoolis
BrigTSD skrev:Det är inte bara något som har fastnat mellan skölden och bromsskivan då? Jag har fått in sten där tre gånger den här våren. Två lossnade av sig själv, men en fick jag peta loss själv.
ska ta en kik, har haft det förut själv att stenar har fastnat men då lät det mer som skivan blev svarvad, lät OTROLIGT tydligt.
hej, jag upplever samma sak med min V50 ,förra gången då verkstan bytte från vinterdäck till sommardäck, då tjöt det i ca 1 km, mycket högt och metall mot metall, nu i går, ett dygn efter jag bytt till nya sommardäck, nu hördes det svagare och bara i 500 m, det verkar som det håller på att nöta in sig ,så till slut så hörs väl inte problemet ngt mer, hoppas jag
av Micke N
Kolla bromssköldarna, när man byter hjul faller det ofta ner på skölden som böjs till. När man svänger rör sig hjullagret tillräckligt mycket för att det skall skrapa. Om man har lättmetallhjul går det i regel att trycka tillbaka skölden genom fälghålen, har själv gjort det flera gånger.
Micke N skrev:Kolla bromssköldarna, när man byter hjul faller det ofta ner på skölden som böjs till. När man svänger rör sig hjullagret tillräckligt mycket för att det skall skrapa. Om man har lättmetallhjul går det i regel att trycka tillbaka skölden genom fälghålen, har själv gjort det flera gånger.
O fan! Det måste jag testa.
dimadoc skrev:Hur gick det, Kamilenski? Jag har samma problem med min S40 och misstänkte att det är lagret som gick sönder. Men nu Micke N gav mig ett nytt hopp :) .
Ska testa under dagen. Dock har jag två nya hjullager redan bytta. Därför misstänker jag annat som hörs bara lite lie
Anliggande frambroms 740

Får börja med att plocka av oket och sm[…]

Då har du samma problem som jag, man vet int[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]