Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av pean
Min bil har stått lite länge på sin plats nu och när skulle startade den var den tvärdöd. Centrallåset var dött, vred på tändningen och inte en enda lampa så mycket som blinkade till.

Jag försökte dra igång den med startkablar men fick inte minsta livstecken.

Jag har inte bilen stående så jag kan dra ut batteriladdare till den, jag kommer inte heller in i bakluckan för att ta ur batteriet eftersom centrallåst i dött.

Vad gör jag nu?
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Startkablar, men låt dom vara anslutna en stund så att ditt batteri får ta lite laddning innan startförsök. Tyvärr har nog ditt batteri sett sina bästa dagar, då ett startbatteri inte tål djupurladdning så bra. Har det dessutom stått i vinter utan laddning så är risken stor att det har frusit sönder också.
Användarvisningsbild
av Vojje
kebabpizza skrev:Startkablar, men låt dom vara anslutna en stund så att ditt batteri får ta lite laddning innan startförsök. Tyvärr har nog ditt batteri sett sina bästa dagar, då ett startbatteri inte tål djupurladdning så bra. Har det dessutom stått i vinter utan laddning så är risken stor att det har frusit sönder också.
Det är inte att rekommendera att parallellkoppla ett förstört batteri med ett fungerande.
Användarvisningsbild
av pean
Jag lät den stå en liten stund med med startkablarna i. Hjälpte föga tyvärr.

Verkar som att det det blir att klättra in från baksätet och montera ur det gamla batteriet eftersom det inte går att öppna bakluckan. Allt detta för en bil jag bara vill sälja.
Användarvisningsbild
av Vojje
Väl investerad tid då du förhoppningsvis får lite mer betalt om du får den att gå igen.
Användarvisningsbild
av Vojje
P.g.a. strömrusningen som riskerar att skada ditt riktiga batteri samtidigt som det bildas knallgas kring det dåliga.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Men ett batteri som är knäckt tar oftast ingen laddning alls, d.v.s. ingen större strömrusning kan uppstå. Däremot ett friskt batteri som är urladdat kan dra en hel del laddström.

Läste ur koder nu o fick felkod på temp[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]