Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Addexc90
Hej på er alla!

Är helt ny i detta forum och har sökt efter mina(Bilens) problem här men kan inte hitta nått som hjälper mig.

Skulle fixa ett oljeläckage på min xc90 2,5T (B5254T2) först trodde vi att det va packboxen vid veven som spökade för oss. sagt o gjort tog bort allt och bytte packboxen och tvättade av allt från olja o gojs startade bilen och YAAAAA :D ingen oljeläckage. Bilen fick stå o gå ett tag så att vi såg att allt gick bra. efter 10 min ser vi att det kommer olja från avgas kamdrevet.......... :evil: typiskt! bara bort med avgas kamdrev och byta packboxen där med (Bytte även insugs kamdrevets packbox) allt frid o fröjd till andra uppstartet! bilen startar och olja kommer från exakt samma ställe ( avgas kamdrevet) bort med allt igen o se vad som spökar denna gång! nu sitter jag med kamdrevet i handen och ser en o-ring sitta i drevet. Ringer volvo och vill beställa en o-ring och får till svar att " Du måste köpa ett helt nytt kamdrev för 2500:- om du vill ha en o-ring"..... :shock: WHOT... nu har jag varit runt i alla tillbehörs affärer och även VVS handlare för att hitta EN o-ring.. Totalt omöjligt att få tag på tydligen... Så snälla nån som har varit ute för samma problem som jag och har en lösning på detta? eller kanske vet om nån sidan med Kamdrev för några undralappar billigare än volvo? Har kolla laga.se o dom sidorna för ett bättre beg men om jag ska byta så skulle jag ju fortfarade vilja sätta dit en ny o-ring.. Enligt Volvo så kan det bli glapp i nått lager som sitter i kamdrevet och detta kan också va problemet eller?? Tacksam för svar och all hjälp jag kan få.

/Andreas
Användarvisningsbild
av gooose
När det läcker från kam dreven så är det oftast dom hjulen som har VVT funktionen ock när kamremmen ligger på kan du då dra drevet axiellt fram och tillbaka så skall du byta VVT enheten drevet flyttar du över jag har tagit isär drev som haft detta "glapp" men det är inte oringen som är orsaken utan det är slitage inne i denna enhet då det inte fanns delar till detta så funderade jag inte mer på vad orsaken till glappet var Kanse är någon annan här på forumet som gjort detta

När du gör detta jobb så är det inte "bara" att sätta ihop VVT enheten måste så att säga ställas in så att den sedan kan reglera som den skall kamaxlarna skall ha tolk monterad i bakkant så att VVT enhet+drev kommer rätt
Sätter du bara dit detta så lär du få en felkod på att VVT funktionen inte fungerar som den skall och motorlampan lyser

så dessvärre så ser det rätt mörkt ut

//Gooose
av Addexc90
Hej

Nu är bilen igång igen efter mycket mekande o svärande.
Jag köpte ett nytt kamdrev på volvo (2377:-) monterade dit allt o vips så va det tort o fint runt drevet. undra hur länge man kan köra med bilen innan nästa problem hoppar upp.

Vill tacka för bra svar också..

/Andreas

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]