Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av na96gen
Nu har Volvo uppdaterat sin Excelfil så nu finns alla data för MY13
https://www.media.volvocars.com/se/enha ... Specs.aspx

Bara att undra hur mycket som stämmer denna gång? ??:-/
av pergrein
T3 motorn får ju automat vilket JAG missat i "Bygg din bil"...

Mvh
Per
av perhall
Tack!!! Den här filen brukar dessutom vara korrekt!
Men varför drar T4 man 6,8, den drog 6,6 som MY12...?
PH
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Konstigt att Bi-Fields får 215 hk ? Varför trimma NER en motor som är så beprövad? Någon som vet? Eller är det effekten med gas man menar?
Användarvisningsbild
av na96gen
BiFeul är nu mer en två liters femma, ska vara 15% snålare har jag läst någonstans.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev:Tack!!! Den här filen brukar dessutom vara korrekt!
Verkar finnas fel. Står tex att den XC70 D5 jag beställt skulle ha Start/Stopp, det tror jag inte alls på.

Sen skulle den vara 25% snålare än den D5 jag har idag, trots i princip samma motor.

Sen måste den vara spärrad nu också, då den är långsammare trots fler hk. Men det kanske stämmer för volvo ska kunna använda billigare däck.
av Enzo
VolvoB20 skrev:
perhall skrev:Tack!!! Den här filen brukar dessutom vara korrekt!
Verkar finnas fel. Står tex att den XC70 D5 jag beställt skulle ha Start/Stopp, det tror jag inte alls på.

Sen skulle den vara 25% snålare än den D5 jag har idag, trots i princip samma motor.

Sen måste den vara spärrad nu också, då den är långsammare trots fler hk. Men det kanske stämmer för volvo ska kunna använda billigare däck.
0,56 uppgivet blandat, varför skulle det inte kunna stämma. Det är inte alls i princip samma motor, den har utvecklats varje år, den blev snålare till MY11, till MY12 och nu till 13. Det händer saker under skalet hela tiden. Volvos ska enligt uppgift ha som internt mål 5% per årsmodell. Start/Stopp gör ju en hel del för EU-cykeln t.ex. De senaste två åren har Volvo sänkt koldioxidutsläppen för våra diesel- och bensinmodeller med 13 procent och inför 2013 kommer flera förbättringar", säger Peter Mertens, ansvarig för forskning och utveckling på Volvo PV. Om D5 i V70 med man har ett utsläpp på 126 gram så är ju 149 i XC70 helt inom det rimligas gräns.

Förstår inte varför du klagar. Du gnäller ständigt på att de drar för mkt, nu har du en stor fin bil under 150 grams gränsen, vad är problemet eg?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tycker bara det kablas ut glädjesiffror rätt friskt. Min första bil var en opel rekord -63 med en 2,2 liters motor på stax under 200 hk. Den körde jag sverige kors och tvärs med under många år och medelförbrukningen landade på ca 0.8

Nu 40 år senare så ligger jag på 0.74. i.o.f.s med 4wd men det är ju dock en diesel som ska vara snålare än bensinare.

Men i alla annonser så trummar man alltid ut att i år har man sänkt 10% ytterligare, år efter år. Tänk om det faktiskt hade varit så. Då hade jag ju åkt nästan gratis nu :-P 10% ned i 40 år så skulle den gått från 0.8 l/mil till 0.01 l/m.

Jag klagar inte på förbrukningen, den är helt ok. Jag tycker bara det är mycket gjädjesiffror nu i alla specar.

Om jag klarar köra den nya XC 70 D5 på 0.56 blandat kommer jag att bli otroligt förvånad.
av perhall
Helt klart sjunker EU-mixen mycket snabbare än verklig förbrukning. Jag gissar att B20:s nya drar 0,01 mindre på motorväg, 0,04 mindre i stan och 0,02-0,03 mindre i blandad körning... har samma erfarnhet av gamla 6-cyl 80-tals-BMW med 1,15 i uppgiven förbrukning och 1 l vid lugn blandad körning och 0,75 på lands-/motorväg.../PH
Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är […]

Ljud vid kallstart

Nedan länk med teknisk journal (TJ 36734.2.0)[…]

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]