Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ochkl0620
Hej!
Ny här!
I höstas köpte jag mig en 440 från 89 men gången kamrem.
Det visade sig vara en fin ventilsallad, men jag hade ju redan en skrotfärdig 440 från 92.Denna fick offra sin topp som var till synes likadan.
Bytte den precis som man ska, momentdrog o så. Men inte vill han gå som han ska ändå. Först ville han inte gå alls, då testa vi o bogsera igång den, det funkade. Men den vill bara gå på höga varv, så fort han går ner på tomgång dör han. Nu går det starta på nyckeln om man är riktigt envis, pumpar lite på gasen o maler ganska länge. Men som sagt, stenmular på låga varv. Vad kan det vara? Har hört om tomgångsmotorn? Var sitter den? Har kollat luftmassemätaren som jag tror den heter, den som sitter precis efter luftburken innan gasreglaget och motorn. Hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig! Tack på förhand! :D
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du kollat så att kamremmen sitter korrekt och att fördelararmen pekar mot ettans stift i fördelardosan när kolven på ettans cylinder står i övre dödpunkt? Är du säker på att tändkablarna sitter rätt?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av vetten
Inte meningen att försaka din fråga ?:-/

Här har du tomgångsmotorn: Bild (klicka på bilden så ser du bättre) den kan se lite olika ut beroende på modeller. Om du använder sökfumktionen här på forumet och söker på "tomgångsmotor 440" så kommer du att hitta både vad jag och andra kompisar här har skrivit om hur att göra (lite får du jobba själv) :mrgreen:

Sen beträffande toppbytet :?: Kollade du att kamdrevet (det som remmen sitter på vid kamaxeln) Det finns två olika, en som ska ha en rem med 124 tänder http://www.skruvat.se/Kamrem-P10387.aspx och en som är som den här http://www.skruvat.se/Kuggrem-P12642.aspx 127 tänder.
Det blir helt olika kamtider på dessa och jag har ingen koll just nu på vilken som är vilken till din bil men värt att kolla upp, har du förresten kollat upp med ett kompprov?

Kolla och återkom så ska jag och några till försöka guida dej till en lösning :-)-)
Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]

Felkod

De flesta bilderna är på EGR. Felkoden […]