Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoXC90
Hej!
Jag har precis samma problem som du på min XC90. Jag tror också att det är stopp i dräneringsslangarna från takluckan.
Jag har bara lite frågor innan jag börjar greja.
Räcker det att ta loss klädseln vid À-stolpen? Var är den fäst någonstans och hur får man loss den? Jag är lite rädd att det är "plastclips" och med min vanliga tur har jag väl sönder dem om jag inte vet hur jag lossar dem.

Var mynnar slangen, alltså var åker vattnet ut? Är det inne i motorrummet vid torpedväggen eller vid dörren? I så fall går det inte bara att koppla loss den där och blåsa rent slangen och då inte behöva ta loss inredningen?

Om jag inte har tryckluft har ni något förslag på hur jag kan få rent den ändå?

Har du några bilder på "ingreppet" så får du jättegärna lägga in dem.

Tänkte försöka mig på detta i eftermiddag, innan det börjar regna allt för mkt.

Tack på förhand
av VolvoXC90
Det löste sig:-)
Det var inte så svårt:-)
Skruva bort handtaget, dra loss panelen, så ser man tydligt slangen och mynningen. Min var det helt stopp i, men nu är det rent.
Ledsen att jag inte såg ditt inlägg tidigare men det var som sagt jätte lätt när man vet hur man ska göra.
Jag lossade på täck brickorna på handtagen där under sitter det tio mm skruv lossa på dem.
Sedan så får man försiktigt dra loss täcksidorna från A stolpen.
Nu så kan man se dränerings slangarna och när man tar bort slangen från gummigenomföringen längs ner vid instrumentpanelen så tänk på att det kan vara en bra ide att täcka instrumentpanelen med en handuk eller liknande ifall slangen är full med vatten och skräp sen är det bara att göra rent själva gummi genomföringen för det är där det brukar vara stopp. Sen är det bara och skruva ihop allt och vänta på regn :)

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]