Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Är helt ny här och dessa frågor som jag har kanske har skapats i någon annan tråd, men ha överseende med detta.
Har lite brådis nu när jag precis köpt en begagnad s60 och upptäckt en del småfel som jag inte såg/hörde/upptäckte vid köpet (bilfirma).

Så nu har jag lite frågor som jag hoppas någon vänlig själ vill svara på a.s.a.p.

1. När man gasar på, spelar ingen roll på vilken växel, så från ca 2.000 till 4.000 varv så "visslar" det från motorn (känns som höger sida sett inifrån bilen).
Det är endast när man gasar på lite hårdare.
Vad kan det vara? (förstår att det kanske kan vara 100 saker, men förslag mottages)

2. Lampan i displayen i stereon är svart när man startar bilen men kommer igång efter ca 3-5 min. Vad kan det bero på? Dåligt batteri?

3. Klockan funkar inte heller att justera. Det är bara fyra streck. Förslag på åtgärd där?

4. passagerardörren fram låser upp sig själv efter att man låser bilen. Åtgärd?

Annars är det en mycket trevlig bil att köra tycker jag. Dålig svängradie fick jag dock erfara då jag skulle parkera i mitt garage.

Har i stort sett ingen koll när det kommer till motorer, så att meka själv, om det inte är lättare saker, är nog ingen bra idé.

Stort tack på förhand!
(Vill ni veta modell på stereo eller har andra frågor så fråga på.)
Senast redigerad av 2 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gång. Anledning: rubrik ändrad
Användarvisningsbild
av Funk
Punkt 4 är troligast microbrytare i låskista som är kass, byta av hela låskistan är det som gäller. Till förardörren kostade den ca. 1500:- om jag minns rätt.

/Thomas
av Skjorta
Ja, någon form av garanti finns det. vad som ingår där vet jag inte..
Låset ska de kolla på/fixa på onsdag nästa vecka.
Tänkte kolla vad ni trodde det var för fel på de andra sakerna så att jag hade lite mer på fötterna.

Efter att jag läst lite här på forumet och på nätet så kanske det kan vara batteriet som gör att stereon blir svart och
att klockan inte funkar.
Vill dock ha ett svar från någon som varit med om samma sak eller som vet vad felet kan vara.

Angående motorn så vore jag också tacksam för svar då jag är heeeeeelt såld där.
av Arnold
Skjorta skrev:Ja, någon form av garanti finns det. vad som ingår där vet jag inte..
Garanti hit och garanti dit. Konsumentköplagen gäller och det innebär att fel som uppstår inom sex måndre från köptillfället är ursprungliga, och då är det säljaren som ska åtgärda felen. Kolla in konsumentverkets hemsida om att köpa bil.
3: Är du säker på att du ställer klockan på rätt sätt? Kolla instruktionsboken. Är ju 4 streck innan man ställt den.

På min S80 ska man vrida pinnen rätt hårt. Testa åt andra hållet om det inte funkar.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Arnold skrev:
Skjorta skrev:Ja, någon form av garanti finns det. vad som ingår där vet jag inte..
Garanti hit och garanti dit. Konsumentköplagen gäller och det innebär att fel som uppstår inom sex måndre från köptillfället är ursprungliga, och då är det säljaren som ska åtgärda felen. Kolla in konsumentverkets hemsida om att köpa bil.
Åk tillbaka till säljaren. Han ska åtgärda dessa fel annars har du rätt att häva köpet. Vinnande turbo är ju ofta ett tecken på luftläckage eller en sliten turbo. Turbobyte ligger på 10000 och över. Så åk tillbaka med bilen till säljaren

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]