Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eijo
Hej,

Jag behöver skaffa en takbox till min V70. Hund gör att bagaget är litet när hela familjen ska på utflykt.... Verkar vara bra priser på flera ställen vid den här tiden på året!

Budget ungefär 5000 SEK för lasthållare + box. Vad ska man köpa?

Jag har kollat på:
Thule pacific 700, t.ex. här http://www.ssbilbehor.se/thule-pacific- ... c-232.aspx

...och
Packline F Basic t.ex. här http://webshop.bilia.se/takbox-packline ... c-147.aspx

Någon som har erfarenhet eller tips om annan box?

Lasthållare då? Ska man köpa "standard" fyrkanprofil, eller såna där snygga ovala som sitter mellan railsen?

Helst ska det ju bli både bra och hyfsat snyggt även med takbox på....
Användarvisningsbild
av 1Burken
Tänk på att om du köper ovala kan bågarna till takboxen kanske inte räcka runt. Har egen erfarenhet om detta :oops:
av LasseL
Hej!

Jag köpte i vinter Thule Atlantis 900. Då fick jag god plats, speciellt i höjden.
Väldigt nöjd, det enda jag kan klaga på är att den känns lite vinglig/plastig när man öppnar och stänger.
(Det är väl nackdelen med nya lätta takboxar, min gamla från 90-talet vägde bly men var stabilare.)

Nu är väl Atlantis på väg ut, men det finns säkert något motsvarande ny.

Jag valde fyrkantiga lasthållare, förstår inte helt vitsen med ovala.
Själv har jag kvar min 90cm Packline FX (f.d SAAB Crossmax box, men nu utan SAAB-text:) ), det snygga med den är att den är väldigt låg, både monteringen (lasthållarna går genom boxen, inte undertill), samt att den bara är mindre än 30cm hög.
Nu kostar en ny FX box mer än din budget, men en Packline F Elegance är snarlik och reas för 4999 på bilia

Hellre lite bredare och låg box, än en hög låda (Thule boxen är 40cm hög medans Packline F Elegance är 30cm).

Packline F Elegance
Bild
Packline FX
Bild
Användarvisningsbild
av Brainy
LasseL skrev:Hej!

Jag köpte i vinter Thule Atlantis 900. Då fick jag god plats, speciellt i höjden.
Väldigt nöjd, det enda jag kan klaga på är att den känns lite vinglig/plastig när man öppnar och stänger.
(Det är väl nackdelen med nya lätta takboxar, min gamla från 90-talet vägde bly men var stabilare.)

Nu är väl Atlantis på väg ut, men det finns säkert något motsvarande ny.

Jag valde fyrkantiga lasthållare, förstår inte helt vitsen med ovala.
Jag lånade en sådan i vintras och den svalde verkligen mycket. Håller med om vingligheten men överlag riktigt bra. Motion heter ersättaren: http://www.ssbilbehor.se/thule-takbox-m ... n=prisjakt
av Vanilla
Har en Packline 90 orginal från 1985! Det måste ju räknas som ett bra köp?! Numera kör vi dock med ett spännband runt boxen, inte så kul om locket skulle lätta i 110km/h... :???:

Men undvik Volvos orginal lasthållare, riktigt dålig kvalité!
av eijo
Hej,

Tack för alla tips! Efter att ha kollat in diverse boxar så hamnade jag på ursprungsidén igen. Det blev en Packline Basic med Volvos standard last bågar (Hoppas dom blivit bättre!)

Blev hyfsat snyggt (och ganska billigt) :)

Bild
av Runberg
Hej!
Nu hann du visserligen köpa box, men jag är väldigt nöjd med min. En Thule Motion 900. Hade tidigare en packline 90, men den blev för liten...
Har hund så det är bara halva bagagerummet kvar.
I boxen fick jag in 7 par längskidor, 5 par längdstavar, 3 par slalomskidor, 3 par slalompjäxor, 3 hjälmar, 5 par längdpjäxor + lite småplock (hundfoder, liggunderlag m.m.)
Men det är klart, den var utanför din budget
av pergrein
Loto Q är en en takbox som är mycket slimad mot bilen så det ser mycket bra ut tycker jag.
Den görs här uppe i Gällivare, men jag har för mig att den är ganska så dyr runt 7-8000kr tror jag...

Bild

Mvh
Per
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]