Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sweborn
#640551
När man letar begagnad Porsche, är en Turbo eller Turbo S dyrast? Självförklarande.

Eller är BMW 335i med eller utan tillgänglig effekthöjning från BMW sport eller M dyrast? Tippar på den senare.

Polestar behöver inte sänka värdet på en D5, men det vill ju till att Volvo verkligen marknadsför tillbehöret som "sitt".
av perhall
#640596
Det är väl lite som med dragkrok. En del vill inte ha det eftersom risken finns att bilen gått 14 000 mil med släp... andra tycker det är bra att det redan finns. Men visst ger "Polestar" lite vibbar om att bilen har körts mer inspirerat än utan? Nu tillhör jag dem som tror att en bil mår bra av att köras lite inspirerat, dessutom tenderar "Polestar-kunder" säkert att förstå hur en bil funkar lite bättre och vara lite mer rädd om den än den typiska "D3 Aut Momentum-kunden", som undrar varför lamporna svänger när bilen svänger eller varför strålkastarna tänds 30 sek när man kommer emot ljustutan och går ur bilen... /PH
av Droopy
#640775
Droopy skrev:
perhall skrev:
Droopy skrev:Dam, vad sur jag är att säljaren tabbade sig så med kärran, tyckte det kändes grymt prisvärt och en ny volvo har man ju bara drömt om.

Nu pyste luften ur en och det blir väl till att vänta på V70 Classic.
Tror jag minns storyn (orkar inte använda sökfunktionen :lol: ) - du fick fel inredningsfärg i en Ocean Race T4 MY12... tycker din säljare borde vilja hjälpa dig... o hitta en lösning... /PH
Sista alternativet är demobilen, men priset kommer med största sannolikhet inte att ligga många tusenlappar under priset jag fick på fabriksbeställningen.

Säljaren nämde redan då demobilen togs upp att pga att de köpt in den dyrare ( han sa att ORE kostade 19900 i oktober, då den beställdes) och så hade den PS vilket lär höja prise osv blir priset inte någon höjdare men han skulle se vad han kunde få till och återkomma till veckan.
fick besked om demobilen idag, exakt samma pris:279900 som min fabriksbeställning :shock: , käns ju inte som någon kioskvältare direkt.

Surt sa räven. Blir nog till att avvakta.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#640839
Hur kan ni vara så kategoriska om Polestar och bunta ihop dem med andra eftermarknadstrim.

Volvo bygger bara EN 2.4 D5 Dubbelturbomotor.
Sen tar Volvo fram tre mjukvaror 163, 215, 225 hk.

-Volvo garanterar motorn hållbarhet för alla tre.
-Volvo garanterar drivlinans hållbarhet för alla tre.
-Volvo garanterar säkerhet och bromsar pallar för alla tre.
-Volvo garanterar EU-Certifiering alla tre.
-Volvo garanterar åtar sig garantier för alla tre.
-Volvo garanterar Emissioner för alla tre.
-Volvo garanterar ljudnivåer för alla tre.
-Volvo garanterar diagnoskompabilitet tex VIDA för alla tre.
-Volvo garanterar mjukvaruppdateringas kompabilitet för alla tre.
-Volvo utfärdar intyg till SBP för alla 3.
-Du kan beställa alla 3 direkt på Volvos egen hemsida och vid leverans.

Volvo säljer 163 o 215 hk medans man låter Polestar sälja 225 varianten.

Jämför man med alla andra eftermarknadstrim så gäller ju att:

-Volvo garanterar INTE motorn hållbarhet .
-Volvo garanterar INTE drivlinans .
-Volvo garanterar INTE säkerhet och bromsar pallar .
-Volvo garanterar INTE EU-Certifiering.
-Volvo garanterar INTE åtar sig garantier.
-Volvo garanterar INTE Emissioner.
-Volvo garanterar INTE ljudnivåeR.
-Volvo garanterar INTE diagnoskompabilitet tex VIDA.
-Volvo garanterar INTE mjukvaruppdateringas kompabilitet.
-Volvo utfärdar INTE intyg till SBP.
-Du kan INTE beställa på Volvos egen hemsida och vid leverans.

Det är ju avsevärd skillnad.
av perhall
#640845
Håller med om allt du skriver B20 men eftersom en volvo-handlare är en del av den del av marknaden som representerar volvo+polestar så vore det lite konstigt om de säger till kunden "köp en D5, den blir mer värd än en D3" och sen, 1-4 år senare, säger "spelar ingen roll vad du har från början, det är vad du har i aktuell mjukvara som räknas". Mao. samma inbytespris för D3 som D5... i så fall kommer Volvo inte sälja nya D5 utan bara D3/D4 (utom då ånär det bara finns D5 som i vissa fall...)/PH
Användarvisningsbild
av Variosboy
#640851
Det är väl inte konstigt egentligen, oavsett vilken ÅF du pratar med så kommer dom att ge dig tipps och råd som dom tjänar bäst på.

Står du i valet och kvalet mellan en D3 och D5 vid nyköp kommer dom argumentera för att du ska köpa en D5 = dom tjänar på det.

Har du en D3 kommer dom att säga att du ska köpa polestar = dom tjänar på det.

Ska du byta in en bil kommer dom att säga att din D3 med polestar inte är lika mycket värd som en D5 = dom tjänar på det.

Ska du köpa en D3 med polestar begagnad kommer dom att hävda att den är värd mer än en D3 utan polestar, och varför gör dom det, jo, dom tjänar på det!

Inkonsekvent så det skriker om det, men dom är sig själva närmst i alla lägen.
av sweborn
#640865
Variosboy skrev:Det är väl inte konstigt egentligen, oavsett vilken ÅF du pratar med så kommer dom att ge dig tipps och råd som dom tjänar bäst på.

Inkonsekvent så det skriker om det, men dom är sig själva närmst i alla lägen.
Glöm inte att man vid köp av bil bör köpa till viss utrustning för att få bra betalt senare för bilen, och när den senare byts in så är ju utrustning inte värt någonting.
av Lövet
#640866
Man får vara rätt naiv om man tror att D3 AWD + Polestar kommer ha samma värde begagnat som D5 AWD.

Varför?
- Två olika rader i Inter-Globals inbyteslista.

Så enkelt lär det vara. Det ena är fortfarande en D3 med extrautrustning. Det spelar ingen roll vad den "egentligen" är för något.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#640872
andreas_lofgren skrev:Man får vara rätt naiv om man tror att D3 AWD + Polestar kommer ha samma värde begagnat som D5 AWD.
Varför?
- Två olika rader i Inter-Globals inbyteslista.
Så enkelt lär det vara. Det ena är fortfarande en D3 med extrautrustning. Det spelar ingen roll vad den "egentligen" är för något.
Guldläge för mig då om jag ska köpa någon gång ? Som definitivt skulle vara villiga att betala mera för en D3 AWD på 225 hk Polestar än en D5 AWD på 215 hk på begagnatmarknaden.

En D3/D5 eftermarknadstrimmad av en 3:e partare skulle jag definitivt vara tveksam till och vilja betala mindre för än en original D3 eller D5.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#640873
Tror inte någon här sagt att värdet ska vara samma, däremot är polestar värt någonting, inte ingenting...
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är […]

Ljud vid kallstart

Nedan länk med teknisk journal (TJ 36734.2.0)[…]

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]