Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lancelom
Kvailiteten på torkarblad från olika företag kan skilja sig ganska mycket mellan märkena.

Hur är dessa:
http://www.skruvat.se/Torkarutrustning-C232.aspx 99 kr st

jämfört med de som volvo säljer som då kostar 525:- för två st

eller: mekonomen Artikelnr: 25-VM313
Benämning: Torkarblad Flatblade (2-pack) 03.2004- Valeo
Pris: 572.00

Tips ideer synpunkter
Användarvisningsbild
av Dede
Jag köpte från Biltema efter att många sagt att de är bra men blev riktigt besviken.
De torkade bra på vägen upp men lämnade stora fläckar på vägen ner.
Dessutom smällde det till ganska rejält varje gång de vände i ytterläget.

Bytte dom mot Bosch Aerotwin och de torkar perfekt. Kostade iofs runt 500:- för att byta båda men det var det värt.
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag körde med skruvats på saaben jag hade, var riktigt nöjd. Hållbarheten var grym! Monterade även sådana på pappas V70 i helgen, han har inte klagat än... :wink:
av snusarn
ska man ändå köpa billiga flatblade kan man köra på harald/nyborg d har d oxå för under 100 lappen .
av wohlfie
Men hur blir dessa flatblade på vintern? bättre än vanliga eller går de sönder?
500:- vanliga går väll på runt där med..

Lånar inlägget lite...
Någon som vet var man köper själva torkar armen för fram lyset. inte bladet nu utan bara armen.
Användarvisningsbild
av Perc
Jag skulle först och främst kolla eBay för nya lykttorkararmar.

Angående vindrutetorkarna då.

Jag kan rekommendera att byta till dom nya torkararmarna från 2004-07 års modell, med fäste för "riktiga" platta blad. Då slipper man den där plastklumpen som finns på alla platta blad med fäste för gammaldags "krok". Dom passar rakt av på 2000-2003 och borde kosta runt 1000kr för båda på Volvo. Det var ungefär vad jag gav här i Finland. Torkararmar åldras med åren, fjädern slaknar och dom slår sig lite och gör att bladet inte lägger sig som det ska mot rutan. Då får du kasst torkresultat och irriterande skrapljud oavsett hur dyra blad du köper.

Det ingår ju förstås inte torkarblad då man köper nya armar. Jag kör alltid med Champion. Tror artikelnumret för en parförpackning till V70N (m fl) var KF60A. Styckevis heter dom EU55 och EU60 men då är det en nyare variant (Easyvision) med lite annorlunda konstruktion på bladet och en påse med adaptrar som passar alla bilar, både nya och gamla. Fästet för "gammaldags krok" är dock en ofantligt ful plastklimp som är mycket större än på andra flatblades för krok. Jag vet att jag inte skulle orka sitta och stirra på den hela tiden då jag kör.

Jag har själv mycket dålig erfarenhet av Bosch. Både deras vanliga och de platta för krokfäste. Värdelöst torkresultat, även som splitternya.
av 2444ever
Det var ju intressant, flatblade med "gamla" fästet har ju en tendens att inte torka jämnt just där klumpen är. Såg i en tråd för ett tag sen någon som brukade knixa till fästet för att få det att torka snyggt, men har inte hittat det inlägget igen. Har själv lite problem med det, och har inte lyckats med någon "knix".

Misstänker att förslaget med torkararmar från 2004-07 inte funkar för V70 -00 fas I?
Användarvisningsbild
av lilleman
2444ever skrev:Det var ju intressant, flatblade med "gamla" fästet har ju en tendens att inte torka jämnt just där klumpen är. Såg i en tråd för ett tag sen någon som brukade knixa till fästet för att få det att torka snyggt, men har inte hittat det inlägget igen. Har själv lite problem med det, och har inte lyckats med någon "knix".

Misstänker att förslaget med torkararmar från 2004-07 inte funkar för V70 -00 fas I?
Jag har sett i en tråd på ett forum att en kille kapade av ändarna på t-armarna för flatblade
och svetsade dit dem på t-armarna till sin s70 99 och det funkade bra :)

Mvh/Roger

Låter som fel i ventilblocket i ABS-enheten.[…]

Kan tilllägga att min fortfarande fungerar me[…]

Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]

Stefans 968

Ansökte om ny skylt. IMG_1262.jpeg