Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lite lustigt faktiskt, just idag filosoferade jag lite över om myndigheterna inte kommer att göra ett försök att få bort alla stora tunga bilar som antagligen är mindre miljövänliga än mindre bilar (lite förenklat). Tankarna gick igång när jag skulle hämta min bil vid en stor parkering och såg många av dessa stora otympliga SUV:ar, ganska många tror jag som inte har dem p.g.a. behov utan mer en modegrej.

Vet att många har behov av stora bilar, och har inga direkta åsikter om miljömässighet, var ju mer roligt att jag funderade på det stora antalet stora bilar idag och sedan ser denna länk med motsatt budskap.
Utifrån min i allra högsta grad amatörmässiga synvinkel så verkar det dock lite konstigt att tyngre bilar skall ha lägre krav på avgasutsläpp, borde man inte premiera lågt utsläpp oavsett storlek (tyngd) på bilen?
av *pettson*
Klassning är ändå en idiotgrej.. Iallafall med nuvarande modell och tänkande.
Man tar en körcykel, fastställer att där drar ett fordon såhär mycket bränsle och ger såhär mycket avgaser. Kanon.. Ser verkligheten ut så?

Nej inte riktigt tyvärr. Först för att slippa skatten inhandlas en snåldiesel på 1,6 liter hos två grannar. Svensson åker till och från jobbet, han har inte ens drag på bilen, man mjukkör och är noggrann med allt. Han kommer att göra naturen en tjänst på sitt sätt.
Andersson däremot han har drag på bilen och brukar om inte dagligen så iallafall ett par ggr i veckan dra ett fett överlass där snåldieseln knappt orkar. Han gör naturen en otjänst oavsett hur han drar sitt släp. Men han är likväl miljöklassad.
Såhär ser det ju ut, man köper en bil med mindre motor lägre effekt eventuellt, plågar den halvvägs till döds med husvagnen eller med släpet, eller för all del med överlass i form av 5 stabila vuxna i bilen som pendlar, eller för all del med sin körstil. Då gör man alltså naturen en tjänst eftersom ett körprov klassat bilen under perfekta förhållanden som mer naturvänlig. I verkligheten skitar du ned i klass med den värsta.

Då har jag ett stortips för vår miljö: Alla bilar som miljöklassas ska helfordonsgodkännas utan möjlighet att montera dragkrok, dom ska också klassas med lägre antal passagerare och ingen extravikt. (Totalt 4 personer i bilen istället för 5 och dessutom bara 300 kilo last (4x70kilo + 20 kilo)
Bifuel eller flexifuel ska inte få förekomma i någon form. Antingen kör man gas eller inget, det ska inte gå att frestas att köra på bensin. Eller etanol och inget, det är etanolpumpen som gäller året runt, inte bensin när priset är bättre där.
På elsidan ska det vara exakt likadant, det finns inget miljövänligt med en laddhybrid om den inte används rätt. Laddhybriden ska använda bensinen som nöd, men används för att stärka bilen när man behöver extra kräm ändå. Alltså inte bara vid svagt batteri, utan även vid omkörning, backkörning, tyngre last ja allt som kan kräva mycket ur batterierna. Ta bort den funktionen. Laddning ENDAST ska vara tillåtet.
Rätt använd så är det en elbil endast, precis som den klassades.

Bilarna ska klassas så som verkligheten ser ut. Det ska inte heller gå att skapa skattemässiga tveksamheter. Du ska köra på det bränsle du betalar skatt för.
Fordonet ska användas så som det klassats dessutom. Alltså ska det inte gå att klassa in en snålbil och sen få köra och vara en miljöbov iallafall.
Visst kommer det att påverka vad vi köper för bilar, det är jag övertygad om. Men vår miljöpåverkan kommer iallafall att bli positiv, vi kommer att köpa bilar som är så snåla det är möjligt till det vi ska använda dom till. Det gör att vi hursomhelst inte släpper ut onödigt orenat skit som beror på att vi använder fordonen ljusår ifrån hur dom är klassade från fabrik.
*pettson* skrev: Laddning ENDAST ska vara tillåtet. Rätt använd så är det en elbil endast, precis som den klassades.
Jajjemmän..... Laddad med östtysk högsvalig kolkraftsproducerad europa-el i våra litium batterier producerade i kinas miljökatastof centrum så gör vi miljön en riktigt insats. :D

Skämt åsido...

Varför mecka med oerhört krångliga regelsystem/skattesystem/bidragsformer överhuvudtaget.

Vi har ju redan idag absurt hög skatt på drivmedlet, drar bilen mycket pga körstil/ineffektiv motor/hög vikt/ kass aerodymaik/slösannde automatlåda osv så straffas ju ägaren rdan idag vid pumpen direkt.

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]