Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
BlackXS skrev:
MartinS skrev:
BlackXS skrev:Lånar tråden.

Någon som har tips för mig? :lol:

Bytte bromsoken med hållarna samt skivor bak på bilen, och nu tar inte handbromsen alls förutom i sitt högsta läge som är 7-8 steget?

är det bara spänna och se glad ut eller är det risk att man spänner för mycket så vajern går av när jag drar åt? :?: :)
Biltemaok?

/Martin

japp biltema bromsok och bilia bromsokshållare
Där lär du ha problemet. Köp riktiga ok så blir säkert allt bra, been there done that...

/Martin
av th6
Ivenblixt skrev:
klacken skrev:Att flytta armen är ingen lösning,den är snart mot ändläge igen+att bromsklossarna slits fort.
Hur kommer det sig?
Detta undrar jag också. Jag har samma problem på min bil, att höger bakbroms ligger på efter att jag har använt handbromsen. Tidigare gick inte armen vid oket tillbaka som det skulle så jag bytte vajer. Även då hade den problem att gå tillbaka så jag satte dit en ordentligt stark fjäder för att hjälpa till lite. Nu går armen tillbaka till soppet, men ligger fortfarande på. Jag funderar på att skruva ur armen och flytta fram den några steg, men det är kanske en dålig lösning?
Troligare att klossarna har kärvat fast? Det är väldigt svårt att se om det är några belägg kvar på innersidan, men det tycker jag mig se att det är. Det yttre är en hel del kvar på iallafall. Vad är det jag behöver köpa isåfall? Nya belägg såklart och monteringssats, det borde väl räcka? Tacksam för alla tips, jag är rätt grön vad gäller såna här "moderna" bilar. Har dessutom besiktning på måndag, hade varit skönt att få detta ordnat tills dess. Tack!
av klacken
Om självjusteringen kärvar så är det ingen skillnad hur du flyttar på armen,kommer inte fungera i alla fall.Kolla först så det inte är glidpinnarna som tagit fast,annars nya ok ock klossar.

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]