Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DarkOzze
Hejsan!

Ägare till en Volvo V40 2,0T - 98.

Nu är det så att mitt bromsok (vänster bak) har pajat den nyper åt helta tiden och vill inte gå tillbaka.
Den nyper så mycket att jag inte kan backa med bilen.
Har kollat lite och försökt få den och öppna sig lite, de gick en gång och då kunde jag backa tre meter sedan nöp den igen. De går att köra rakt fram.
Har sett att ena damaskern inuti har gått hål på så gissar att de har kommit in smuts och vatten där ett tag nu.

Grejen är den att jag står på en parkering där jag måste backa ut för att komma ut på gatan.
Så nu är min fråga har ni några tips på hur jag skall göra för att få ut bilen och köra den till en verkstad?
Har funderat på om man kunde ta av bromsoket tilfälligt bara för att köra till verkstaden,som inte är så långt bort men då vet jag inte vart jag skall göra av oket eftersom de är handbroms vajrar och slangar som sitter på, så de är ju inte bara att ta lös de.

Tycker de verkar lite komplicerat att byta de själv eftersom jag inte är så haj på sådana grejer.
De de bästa hade ju varit att byta oket på plats men som sagt jag vågar inte ge mig på de själv.

Hade jag bara tänkt lite och inte kört in bilen på parkeringen utan ställt den så att jag kunde köra ut rakt så hade de ju inte varit några problem.

Tacksam för svar!

MVH Oscar
Användarvisningsbild
av vetten
Du ska absolut inte försöka att ta bort oken och köra :-O) Kan bli dåligt med bromsar då eftersom du antagligen kommer att trycka ut kolven på det lösa oket och därmed tömma systemet på bromsvätska.
av klacken
Skruva loss oket och ta bort bromsklossarna,skruva fast oket tillbaka och sätt en klämma på bromsslangen(tex.vajerlås,svetstång) och kör till verkstaden.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Om han behöver bromsa då?
Eller räcker det med en svetstång för att stoppa bromsvätskan? Känns inte alls särskilt säkert.
Jag hade satsat på ett nytt försök med att få oket att sluta nypa. Sen kört till verkstad och försöka undvika att röra bromsen utom i nödfall.
Användarvisningsbild
av Vojje
Tydligen bara jag som tyckte att hjul-dolly var en bra lösning :shock: .

Det hela är väl annars inte så komplicerat. Eftersom bromsarna inte nyper framåt kan det inte vara så svårt att få de att inte nypa bakåt.
Jag ger TS ytterligare ett tips. Riv av (slipa ner) dina belägg/backar så att de går fritt från skiva/trumma.
Användarvisningsbild
av MechaniX
Dra ut bilen med hjälp av en annan bil + bogserlina, kör sedan till verkstad med den.
av klacken
Dolly är nog bra förslag men också dyraste :) Går nog bra att bromsa bara man har klämt åt slangen ordentligt.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]