Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Beskow
Tjenare!

Är ny på forumet och ja letade efter liknande tråd men fann inget.

Så det jag vill fråga om är att jag ska köpa en s60 eller s80 för 35-40 000kr. Vad bör man tänka på? Nån motor som krånglar mer osv? Det jag ska ha bilen till är att komma till jobbet och liknande, behöver inget stort utrymme eller extra hästkrafter.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Behöver du inte extra utrymme är det ju S60 som gäller. Trångare än S80 men ska du åka själv eller två lår du inte märka något. Det är ju i princip samma bil med samma brister och kvaliteér. Kolla om du har råd med 2.4t som är den trevligaste motorn, annasr så köp 140Hk, samma prestanda som 170Hk i princip.
av volvofantast
ut och provkör dom olika modellerna så får du känna om någon känns bättre,s80 är en skönnare långfärdsbil.
Användarvisningsbild
av wissel
Det jag skulle titta på först o främst är skicket ! Det kanske finns en risk att S60 är "gladare" körd
än motsvarande S80 ?
Enligt min erfarenhet:
S60 lite ungdomligare = Tuffare körd
S80 Äldre ägare = Kanske snällare som ägare ?
Personligen tror jag man får mycket mycket mera bil om man väljer S80 ?
Jag är medveten om att detta är generaliseringar men ändå.......... :P
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Visst S80 är en bekvämare bil med mer utrymme och underbar åkkomfort. Saknbar min S80 T6 grymt mycket :cry: dock inte sopparäkningen :wink:
av Beskow
Jag har nu hittat en s80 2.4 140hk business -01, vad bör jag tänka på att kolla efter när jag ska titta på den? Den har gått 15000 och kamrem är precis bytt.
av monza
-Kolla upp att servicen är skött enl. rutin
-Kolla att spjällhus e bytt. (ska sitta en gul lapp under) Du kan behöva en spegel för att se lappen.
-Kolla att omkopplare för hel/halvljusspaken funkar som den ska (kan glappa vid till o frånslag)

I övrigt är det att kolla samma som på alla bilar. Bromsar, läckage etc etc.

De e en trevlig bilmodell. Jag har en likadan sen över 4 år, och har ingen tanke på att göra mig av med den.

Mvh

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]