- ons 25 apr 2012, 17:02
Detta problem har jag haft över 1år nu,bilen ger ifrån sig ett blått "härligt" moln direkt vid start när den stått ett par timmar.
Det jag änsålänge har kollat är detta:
Kompression i cylindrarna,en cylinder låg på 12.5bar och övriga mellan 12.8-13.0
Tagit bort slang till gasspjället för att kontrollera ev olja=snustorrt
Tagit bort den övre slangstumpen på IC röret=snustorrt
Kollat om det ryker något från oljesticksröret=inte en tendens till gaser
likaså så uppstår det inget blås från röret vid tomgång+gas,däremot så självdog den
en gång efter jag släppt upp gasen när oljestickan var utdragen.
Tycker turbon laddar som den ska,ser heller inga onormala moln när jag kör aktivt med den,har tom
fått en videoinspelning på det så jag kunde kolla noggrannare än att försöka se det med spegeln.
Tanken är ju att det är nån ventiltätning som är kass,men borde man inte se det på nått tändstift isåfall?
Tycker att nån borde vara extra sotig eller liknande.Men alla tändstift ser bra ut..
Det jag änsålänge har kollat är detta:
Kompression i cylindrarna,en cylinder låg på 12.5bar och övriga mellan 12.8-13.0
Tagit bort slang till gasspjället för att kontrollera ev olja=snustorrt
Tagit bort den övre slangstumpen på IC röret=snustorrt
Kollat om det ryker något från oljesticksröret=inte en tendens till gaser
likaså så uppstår det inget blås från röret vid tomgång+gas,däremot så självdog den
en gång efter jag släppt upp gasen när oljestickan var utdragen.
Tycker turbon laddar som den ska,ser heller inga onormala moln när jag kör aktivt med den,har tom
fått en videoinspelning på det så jag kunde kolla noggrannare än att försöka se det med spegeln.
Tanken är ju att det är nån ventiltätning som är kass,men borde man inte se det på nått tändstift isåfall?
Tycker att nån borde vara extra sotig eller liknande.Men alla tändstift ser bra ut..