Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Uninium
Detta problem har jag haft över 1år nu,bilen ger ifrån sig ett blått "härligt" moln direkt vid start när den stått ett par timmar.
Det jag änsålänge har kollat är detta:

Kompression i cylindrarna,en cylinder låg på 12.5bar och övriga mellan 12.8-13.0
Tagit bort slang till gasspjället för att kontrollera ev olja=snustorrt
Tagit bort den övre slangstumpen på IC röret=snustorrt

Kollat om det ryker något från oljesticksröret=inte en tendens till gaser
likaså så uppstår det inget blås från röret vid tomgång+gas,däremot så självdog den
en gång efter jag släppt upp gasen när oljestickan var utdragen.

Tycker turbon laddar som den ska,ser heller inga onormala moln när jag kör aktivt med den,har tom
fått en videoinspelning på det så jag kunde kolla noggrannare än att försöka se det med spegeln.

Tanken är ju att det är nån ventiltätning som är kass,men borde man inte se det på nått tändstift isåfall?
Tycker att nån borde vara extra sotig eller liknande.Men alla tändstift ser bra ut..
av Andis
Hmm det här var intressant.

Normalt sett låter det som typiskt dåliga ventiltätningar.

Nu har ju din turbo så man skulle ju mer gissa på den, vilket rimmar dåligt med att alla slangar är torra invändigt.

Hur mycket oja får du fylla på under 1000 mil?

Behövs inte mycket olja förens du får blåa rök moln.
Klassiskt fel på gamla 350 V8 i exempelvis vanar dom släpte oftast ett blå moln vid start. Du skulle sett min Corvette från 1975 som jag hade i början på 2000 talet där vart det blåt vid start sen ingen rök. Och ingen speciellt hög oljeförbrukning. Men Tora gamla ventiltätningar.

Uppdatera oss om du hittar något fel.
Med vänlig hälsning,
Andis

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]