Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 740wall
tjena jag funderar på att skaffa en 531 topp och en vx3 kam men jag undrar om förbrukningen minskar eller ökar. jag tror att den kommer öka lite men de va några som pratade om den minskade :???: så jag undrar hur det är vilket som är rätt? men hur mycket kommer förbrukningen minska eller öka?
har en B230F i bilen jag ska sätta de i
Är inte lönt o sätta en 531 i en sån motor.. Kommer inte bli någon WOW! skillnad endå ;) Tycker själv 531 är en för överskattad topp så.. Förbrukning kommer antagligen öka eftersom du lär gasa mer men vid normal körning blir de nog ingen direkt ökning skulle jag säga.
/Dav
Användarvisningsbild
av BRUTUS
Ska du få ner förbrukningen med den toppen, så måste du höja kompet genom att plana toppen c:a 2,5mm och nogrant avgrade f-rum (spikar annars) kamen bör även flyttas fram 3 grader, så bascirkeln blir rätt. Som ovan skrivit tung fot kan öka förbrukningen, men inte om du gör som jag skrivit, ett promblen är knacksensor som vill sänka tändningen vid minsta spikning vilket gör att effekten går ner, går att komma förbi genom ställbar btr och att man lossar sensorn lite då känner den inte av spikningar, men du kan höra dom å då är det läge å släppa av på gasen,,,eller byta växel.....jag kör själv med en strokad 16v på 2,6 liter och är van vid alla dessa problem..men bilen går utav helvete..
Användarvisningsbild
av White
Satte 531 med VX-kam, extraktor, 2,5" "fullflödessystem" och lättat svänghjul på en B230E i en 240 jag hade. Förbrukningen ökade
inte ett smack om man körde lika som innan trimet, men motorn blev betydligt trevligare i karaktären.

Att lossa knacksensorn tycker jag personligen INTE är en bra idè, man hör nämligen inte alla spikningar med blotta örat! Det är
många som skrotat sina motorer pga spikningar som inte hörts.
Användarvisningsbild
av BRUTUS
White skrev:Satte 531 med VX-kam, extraktor, 2,5" "fullflödessystem" och lättat svänghjul på en B230E i en 240 jag hade. Förbrukningen ökade
inte ett smack om man körde lika som innan trimet, men motorn blev betydligt trevligare i karaktären.

Att lossa knacksensorn tycker jag personligen INTE är en bra idè, man hör nämligen inte alla spikningar med blotta örat! Det är
Nu pratar vi om att den som är van vid motorer hör detta direkt,,,,och jag skrev även info om detta....läs btr..och växel..belastning med mera...vi har kört som du vet i 30 år med allt som har med volvo att göra....toppen du ser på min logga är portad av mig....jag portar och mirraf...å byter kamar åt alla kompisar..sen bromsar vi upp motorerna och justerar på kallebäck motor,
Användarvisningsbild
av White
BRUTUS skrev:
White skrev:Satte 531 med VX-kam, extraktor, 2,5" "fullflödessystem" och lättat svänghjul på en B230E i en 240 jag hade. Förbrukningen ökade

Nu pratar vi om att den som är van vid motorer hör detta direkt,,,,och jag skrev även info om detta....läs btr..och växel..belastning med mera...vi har kört som du vet i 30 år med allt som har med volvo att göra....toppen du ser på min logga är portad av mig....jag portar och mirraf...å byter kamar åt alla kompisar..sen bromsar vi upp motorerna och justerar på kallebäck motor,
Ta det inte som att jag ville klaga på dig eller ifrågasätta dig, det var bara min personliga åsikt!
Vet att många yngre killar (äldre med för den delen) har missat spikningar och fått haveri, inte alltid så lätt att uppfatta med
stereon på fullt ös. Visst... många har motoröra, men kanske inte alla, det var därför min personliga åsikt löd som den gjorde!
Om man nu HAR motoröra så visst går det att fuska med sensorn, det har ju en gång i tiden körts massvis med motorer innan den
sensorn ens uppfans! Men som sagt... jag personligen vill gärna ha den där.
av 740wall
ok tack för svaren :D men jag tycker nog med att knacksensorn borde sitta där den sitter men man skulle ju kunna testa de nån gång iallafall. jag läste att en B230F ökar från ca 116hk till ca 137hk stämmer de då?

jäklar, här var det tidig på, ja h[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]

Lödskarvhylsa funkar perfekt att skarva tunna[…]

Själva har jag inte observerat sprickor p&ari[…]