Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bim
#630274
Hejsan!

Jag hade ett litet missöde med att en slang till värmepaketet hade spruckit lite, så det läckte/sprutade lite vatten runtom i motorrummet.

Efter det började bilen gå som en potta skit.

Det kommer oftast direkt efter man startat den, så börjar den gå jätte ojämnt, kör man en halvminut med jämngas, med en massa misständande, bludder, ryck och hopp, så försvinner det och bilen drar på som vanligt efter det.

Några gånger så har felet kommit efter 3-4minut på tomgång så kommer det. Som på morgonen när jag skall ta färjan, så i kön kan den börja gå ojämnt och rycka och vill nästan dö.

Går att varva upp den till 2,5-3Tusen varv, men sen så slutar den svara på gasen.

Har kontrollerat gnista, bränsle. Bytt BTR , Bytt spridare (till andra begagnade). Kontrollerat bränsletrycket och det verkar bra.
Men mer än så har jag ej bytt.

Har lött om mitt bränslepumpsrelä, och då försvann felen i två-tre dar, sen så kom det och började gå skit igen.
Såg sen att systemsäkringen (i motorrummet som sitter vid innerskärmen) var lite blött, så tog en annan hängsäkringshållare och flyttade, men detta avhjälpte inte mina problem.

Läst många trådar om liknande fel, men inga lösningar.

Jag tycker mina fel låter som dessa två:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 14&t=77539

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
#630312
Har du servat tändsystemet? Byt fördelarlock, rotor, tändstift och tändkablarna om dom är gamla och glöm då inte den kabel som går mellan spole och fördelare.

Mvh GK
av Bim
#630397
Okej, men. Jag har kontrollerat tryck och gnista när bilen börjar gå ojämnt och ryckig, och det finns gnista osv.

Har sett att vevaxelgivarens kablar har bortskavt hölje så att aluminium skärmen finns ej där.

Sen så fixade jag även upp den rostiga tankpumpen, och den verkar inte gå, även fast det kommer kräm till den, glapp någonstans, vid armaturen, och så såg jag nu även att det läcker från ett rör, kan ha blivit när jag tog upp armaturen som det skadades.

Men den går ryckigt ibland, den blir okörbar, ingen ork, och håller man fullgas så kväver den sig själv.
Men ligger man och fiskör med det ryckandet, så försvinner det oftast, och bilen går normalt, tills man kanske kommer till ett rödljus eller något och måste stå på tomgång så kan det bli samma sak igen. Råkade ut för detta fenomen i en liten uppförsbacke och det gick inte, den dog till slut.

Och då fick jag ej igång den på ett bra tag, kollade felkoder osv, körde test utav spridarna och tomgångsmotor, och sen helt plötsligt vaknar den, och den går som vanligt hela vägen hem.

Hade även loss tändkablar, kollade gnista osv, inget konstigt där.

Filmklipp och lite bilder. Skall filtret se ut så? Delen med rören är väl tankarmatur? Och en ny sådan behövs nog, samt pump.
För det lilla skit som syns i tanken är väl inget att bry sig om? Eller kan de vara skit i tanken på andra ställen?



Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
av Frrla
#630496
har du kollat så signalkabeln från fördelaren till boxen är hel? den hade jag problem med förut att kablarna va skavda så de kom in fukt där. då började den blöddra och gå illa. om man rörde på kabeln lite så gick den som inget hänt sen. lät den torka i varmgarage i 5 dagar sen tejpa ja ihop kabeln. sen dess har den gått problemfritt.
av Bim
#630499
Signalkabel från fördelare till boxen?

Jag har ingen hallgivare i fördelare, utan sitter vevaxelgivare. Så jag har inga kablar från fördelaren förutom , tändkablar och kabel från tändspole.

Systemsäkringen var blöt för två dar sedan, flyttade in den en bit, men vet inte om det hjälpt. Än så länge har ej felet kommit tillbaka.

Men tankpumpen som ej startar, kan det orsaka dessa fel?
av Bim
#636096
Har kört bilen i 2 1/2 vecka nu utan felet. Tills igår.
har köpt en ny tankarmatur rotor förderalock. Lött om bränslereläet bytt lmm
igår så startade den och gick på tomgång med väldigt ojämn gång. men till slut så slutar den gå även på tomgång man startar och den går max tio tjugo sekunder sen dör den. Man kan hålla på och dutta lite på gasen men efter fem sekunder så slutar den svara helt på gasen..

tändstiften var svarta.. Har ju tidigare kollat bränsletryck.

Det sista jag gjorde igår var att ta bort systemsäkringen en kort stund och bytte även kablarna till tändspolen, två stift som var ärjade men de gjorrde ingen skillnad. Men helt plötsligt så gick den igång med ojämn gång då givetvis. Bludder baktändande osv.. Sen så gick den lite bättre och bättre när man började köra.. Gick nästan som vanligt sen förutom att den vafr lite slöare.
av Bim
#636421


Såhär dåligt kan den gå, observera att jag trampar på gasen hela tiden, och den svarar riktigt dåligt!

Alla symptom osv som ovan, men såhär beter den sig.
#640158
har du prövat att dra ut några av sensorarna på t.ex. luftmassamätaren,fördelare och annat? Jag har nästan samma problem som dig(ej löst) men den går bättre om jag kopplar från vissa sensorer.
#640297
Gick igenom tråden och hittade ingenting om kollade felkoder, kanske läge att kolla dom.

Mvh GK

Nån som vågat testa senaste?

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]