Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av isdul
HEjsan alla kunnande människor!

jag har precis köpt en volvo T5-R 96:a och lite frågor ang automatlådan, som ni säkert hört 1000 ggr förut..
den har gått 32.000 mil ungefär (F.D Polisbil).
jag tycker nog att den går riktigt bra för att ha gått så pass långt, men däremot tycker jag att det växlas lite för hårt. jag har kollat oljan i lådan och den ser inte bra ut alls, men hur pass stor skillnad kan det bli om man byter? nu har jag ändå tänkt att göra det, men jag är rädd att det är nått annat som är fel.. har inte råd med en renovering. som jag förstår det så kostar det mellan 10-15.000? en annan sak som jag stör mig grovt på är om jag kör över 80km/h och släpper gaspedalen och sedan gasar lite för att behålla farten så känns det som att lådan lägger i en lägre växel 1 sek och sen känner man att den växlar upp igen, är detta normalt?? .. kan det ha att göra med oljan?

är tacksam för alla svar, det är helt nytt för mig med automatlåda..
Användarvisningsbild
av Kompe
Känns som oljebyte kan vara bra för din låda, Vad jag vet av volvos låda är det bästa att "skölja" ur lådan dvs en genomskinlig slang som du tappar ur den gamla oljan ur å samtidigt pytsar i ny. om lådan rymmer 8L behöver du runt 14L i snitt för att lådan ska vara bra, oljan skall vara ljusröd. Va gäller sista växlen så är det en overdrive som är elektrisk och drivs med ett relä dock kan den sega om växlen inte vill hoppa in ordentligt vid T.ex gammal å dålig olja 8)
av isdul
aha! ja det där med overdriven visste jag inte! ja jag har bestämt mig för att lämna in den och få den spolad och bytt. jag vet att man kan göra det själv men jag vågar inte vänta så mycket längre faktiskt. bara dumt att vara dumsnål i en sån här situation tror jag.
av isdul
en annan fråga, jag har svårt att hitta speciella instruktioner hur man spolar lådan på denna bil.. motorbetäckning B5234T7.
har ni nån länk?
Användarvisningsbild
av Kompe
Hittade en tråd några rader ner :roll: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=67751
Användarvisningsbild
av StringerBell
isdul skrev:Lockupen? beror det på dålig olja alltså?
Gäller, vad jag förstår, på högsta växeln. På lägre växlar är det normalt att lockup går i och hur lite hur som helst beroende på hastighet och varvtal. Om det beror på dålig olja att det sker på högsta växeln kan kanske någon bekräfta.
Användarvisningsbild
av tompathepilot
Min bil lägger ur lockupen vid utförsrull tex och man släpper upp gasen till ett visst läge och detta på högsta växeln, kan ju vara fel på min låda! Oljan borde inte påverka detta, möjligtvis hur hårt den går i och ur. Vid normal landsvägskörning gör min låda det inte utan tex när man släpper upp inför en 70-sträcka. Nu bör ju poängteras att jag har en annan bil! TS beskrev så jag kände igen mig och hur min låda jobbar.
Stängning av 3G och 2G. VOC?

Den här informationen hade jag i min app. Sc[…]

Värmepaket blir inte bättre med tiden.. […]

Men jag har kört 40 km nu.

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Det är väl Core som har mindre belysning[…]