Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hela poängen med att sälja bilen privat är att tjäna in lite extra på affären. Annars hade alla valt att sälja till bilhandlaren, som köper den billigt av dig för att sälja den dyrt till kund. Det diffar alltid mycket på andrahandsmarknaden, vilket gör prisskillnaden mellan privatköp och åf-köp i kundens ögon försumbar. Så ser jag det iaf. när jag ser ett objekt som är välskött spelar det mindre roll om det diffar några tusen. Ingen kan tala om bilens exakta värde!

Skillnaden här blir att jag som säljer bilen privat tjänar in extra på marknadens "oexakthet".

OBS! Jag kanske bör poängtera att mitt föregående inlägg gällande "försäljning privat eller via bilhandlare" syftar till specos påstående om tidsaspekten att få bilen såld. Alltså säljer du den privat får du vara beredd på att det kan ta tid.
En sak jag märkt nu när jag själv ska sälja bilen och fått inbytesförslag hos några olika handlare är att dom skiter högblankt i om man har vinterdäck med eller inte!

Den sista jag fick ett inbytesföslag ifrån (Ej Volvo-handlare) sa att jag skulle sätta ut dom på blocket för att jag ändå inte får mer än någon femhundring vid inbyte..

Så inbytespriset ska i så fall vägas mot vad man får privat minus summan man får ut av att sälja vinterhjulen separat..
En reflektion jag har är att många övervärderar sina begagnade bilar. De blir upprörda över "skambuden" från bilhandlarna och provar senare att sälja privat. 3 månaders annonsering efteråt och fem prissänkningar senare brukar insikten komma att budet från handlaren inte var så dåligt egentligen. Att bli av med bilen snabbt och slippa flera månaders försäkring, skatt och värdeminskning är värt en del.

En annan reflektion är att många tror att man som privatperson kan sälja till samma pris som handlaren har ut till kund. Det funkar sällan utan vanligare måste du som privatkund släppa bilen 15-20% lägre. Din bil är orekondad, du kan inte erbjuda inbyte, ingen finans, inga garantier. Det har klar effekt på priset.
Finns säkert sådana exempel. Men säg att utpriset hos en handlare är 150.000, då är det verkligen inget "skambud" att bli erbjuden 100.000.

Först och främst ska man inte jämföra med 150.000. Som privatperson får du max 135.000 i det skedet. Då är vi nere i 35.000kr "marginal". Sedan ska säljaren rekonda bilen, laga stenskotten, byta ut de slitna däcken, laga knakandet i framvagnen osv osv. Det kanske kostar 10.000kr totalt. Sen ska det prutas också. Säg 10.000kr.

Då har handlaren gjort en vinst på 15.000kr på den affären. Sen ska bilen vinstmarginalbeskattas också...
Jag sålde svärföräldrarnas s60 för 75,000kr. Volvo hade bjudit 53,000kr i inbyte...
Det är lätt och går fort att köpa en bil men värt att lägga lite tid på att sälja sin gamla.
Att det skiljer mellan handlare och vid privat affär är väl ingen som tycker är det minsta konstigt, det som är konstigt -kan jag tycka- är att det skiljer så enormt mycket på inbytesbud från olika handlare..

Sen är ju annonserade priser en sak och faktisk prisnivå något helt annat.
Var det inte nyligen här folk värderade en 2 år gammal FT till 250000 och tyckte 180000 var underpris. Det svänger fort. Inse att bilar inte är mer värda än vad folk vill betala för dem. 50% tapp på 3 år på en V70 är ett bra riktvärde. Utrustning får man nästan ingenting för, det kan ev. göra bilen mer lättsåld. De där 18-tummarna folk så gärna betalar för när bilen är ny kan i värsta fall bli en belastning. Momentum och Summum behåller en stor del av sitt värde.

Betalar man mer än 180 för en 2-3 år gammal FT med normala miltal har man betalat för mkt. Räkna med 80-100000 emellan för TS uppköp så är man nog hemma.
Däremot kan jag säga att flera aukt. Volvoåterförsäljare ringde på min Blocketannons när jag satte ut min förra XC70 D5, de var desperata på att få in bilar i hallarna då, och XC diesel var tydligen hårdvaluta. Som en parentes kan jag säga att en kille med brytning ringde och bjöd 40000 under det Haga Norra bjöd i rent inköp (min nya bil var redan beställd på UM) och hade som argument att han minsann hade kontanter och menade att det blev en bättre affär för mig. HUr han tänkte begriper jag än inte idag.
Inbytespriset blir också först intressant när man räknar med mellanpriset mot nya bilen.

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)