Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev:Jag har i alla fall sett exempel på bilar där summan av bilens totalvikt och släpets totalvikt varit högre än högsta tillåtna sammanlagda bruttovikt. Med ett sånt arrangemang får man mer flexibilitet, då man kan tillåta ett tyngre släpfordon om bilen är lätt lastad.
Inget ovanligt nrä det gäller snigelätarbilar...
mattish skrev:Inget ovanligt nrä det gäller snigelätarbilar...
Här är ett sådant exempel på bil där bilens totalvikt och max släpvagnsvikt överstiger max sammanlagd bruttovikt. Kanske något för Volvo att ta efter?
Reg.nr. MRK084
Spoiler »
av Amarace
Det är lite komiskt att denna nyare större bil inte får dra mer än vad min Amazon från -64 får dra, och mindre än vad min 144 från -70 får dra :)

Iaf, till TS, du skriver du behöver 200kg till, alltså 1200kg? Är det alltså att du måste kunna ha en Bruttovikt på 1200kg på släpet? Eller är det en tankevurpa så att ditt släp har en totalvikt på 1200kg? I det senare fallet är det ju inget problem, så länge du inte lastar det fullt så att bruttovikten blir max 1000kg.
Användarvisningsbild
av MartinS
Amarace skrev:Det är lite komiskt att denna nyare större bil inte får dra mer än vad min Amazon från -64 får dra, och mindre än vad min 144 från -70 får dra :)

Iaf, till TS, du skriver du behöver 200kg till, alltså 1200kg? Är det alltså att du måste kunna ha en Bruttovikt på 1200kg på släpet? Eller är det en tankevurpa så att ditt släp har en totalvikt på 1200kg? I det senare fallet är det ju inget problem, så länge du inte lastar det fullt så att bruttovikten blir max 1000kg.
Ditt resonemang kräver dock E behörighet.

/Martin
av mattish
MartinS skrev:
Amarace skrev:Det är lite komiskt att denna nyare större bil inte får dra mer än vad min Amazon från -64 får dra, och mindre än vad min 144 från -70 får dra :)

/Martin
Nej faktiskt inte i detta fallet! Läs under max tillåten med B-kort: 1410kg. Detta möjliggör att du får dra en släp med totalvikt 1410, MEN endast att den är lastad så bruttovikten på släpekipaget blir max 1000kg.
av Rellac
mattish skrev:
MartinS skrev:

/Martin
Nej faktiskt inte i detta fallet! Läs under max tillåten med B-kort: 1410kg. Detta möjliggör att du får dra en släp med totalvikt 1410, MEN endast att den är lastad så bruttovikten på släpekipaget blir max 1000kg.
Icke sa nicke. Som du ser nedan är Max släpvagnsvikt 1000kg. Det kan du aldrig överstiga. Oavsett B eller BE.
Sen spelar det ingen roll vad kärran väger brutto, du får inte dra en tom kärra med 1200kg totalvikt bakom en bil med 1000kg släpvagnsvikt. Det är oväsentligt om kärran så väger 400kg brutto eller 1200kg. Papperexercisen sätter stopp redan innan du krokar på.
:-)-)

PeterKr skrev:Jag köpte min S80 2.0F automat (2009) beg. med fasdt dragkrok. Jag missade dock att kolla släpvagnvikt innan köpet. När registreringspappren kom läste jag mycket förvånad att bilen får inte dra mer än 1000 kg. Kan det vara sant? kan det vara misstag? Finns det möjlighet att få upp släpvagnsvikten? På kroken står en maxlast på 2100kg.
Hänger den låga släpvagnsvikten ihop med att det är automatbil? Jag skulle behöva minst 200kg mer för mitt släp.
Skattevikt, kg: 1550
Tjänstevikt, kg: 1556
Totalvikt, kg: 2090
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1000
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1410
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3090
Max lastvikt, kg: 534
Kopplingsanordning : KULA
Användarvisningsbild
av MartinS
Rellac skrev: Icke sa nicke. Som du ser nedan är Max släpvagnsvikt 1000kg. Det kan du aldrig överstiga. Oavsett B eller BE.
Sen spelar det ingen roll vad kärran väger brutto, du får inte dra en tom kärra med 1200kg totalvikt bakom en bil med 1000kg släpvagnsvikt. Det är oväsentligt om kärran så väger 400kg brutto eller 1200kg. Papperexercisen sätter stopp redan innan du krokar på.
Det lärde i allafall jag mig var okej när jag tog min E behörighet (men det var ju 19 år sedan), och så har jag kört många gånger. Jag får ju dra en tom kärra med totalvikt på 3,5ton bakom en Opel Corsa sålänge inte bruttovikten överstiger max släpvagnsvikt på Corsan.

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
mattish skrev:
MartinS skrev:

/Martin
Ok, jag har aldrig reflekterat över det senariot förut (det måste va extremt ovanligt med en högre tillåten B-behörighets vikt än vad själva bilen får dra) men jag är inte helt säker på att jag håller med, men jag kan inte säga emot heller : -) Det är det fina med BE, man behöver inte fundera över så mycket trivialiteter, det är bara att tuta och köra så länge inget man hänger på är tyngre än av vad bilen max får dra.

/Martin
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MartinS skrev:
Rellac skrev: Icke sa nicke. Som du ser nedan är Max släpvagnsvikt 1000kg. Det kan du aldrig överstiga. Oavsett B eller BE.
Det lärde i allafall jag mig var okej när jag tog min E behörighet (men det var ju 19 år sedan), och så har jag kört många gånger. Jag får ju dra en tom kärra med totalvikt på 3,5ton bakom en Opel Corsa sålänge inte bruttovikten överstiger max släpvagnsvikt på Corsan.

/Martin
Rätt, med BE är det brutto och inte totalvikt som räknas. Till skillnad med B där det är totalvikt som räknas.
av mattish
Rellac skrev:
Icke sa nicke. Som du ser nedan är Max släpvagnsvikt 1000kg. Det kan du aldrig överstiga. Oavsett B eller BE.
Precis som jag misstänkte, du gör en tankevurpa. Detta är utrett många gånger och här kommer svaret:

Ni måste skilja på tekniska begränsningar och körkortsbegränsningar. I detta fallet är begränsningen en teknisk som är satt till 1000kg. Körkortsbegränsningen är 1410kg pga av att bilens tjänstevikt är detta.

Jag vet att jag har rätt.. Tror du fortfarande inte mig, så ställ en fråga på husvagnsforum där du beskriver problemet..
http://www.husvagnsforum.com/index.php? ... mid=700103
http://www.husvagnsforum.com/index.php?option=com_kunena&func=view&catid=36&id=70768&Itemid=700103 skrev:Volkswagen Passat 1,8T kombi -05
Tjänstevikt 1500kg
Totalvikt 1970kg
Max släpvagnsvikt 1300 kg
Tillåten sammanlagd bruttovikt 3300kg

B-behörighet:

Med B-behörighet får man då dra ett släp med totalvikt 1500kg men släpet får maximalt vara lastat till en bruttovikt på 1300kg(här är det bilens tjänstevikt som begränsar körkortsbehörigheten och bilens tekniska dragvikt som begränsar släpets bruttovikt)

OBS När vi har så låg dragvikt på bilen så är det många som tänker fel. Körkortsbehörigheten bestäms uteslutande av om släpets totalvikt räknas som lätt eller tungt i förhållande till bilen. Att släpets totalvikt överstiger bilfabrikantens högsta tillåtna släpvikt påverkar ej körkortsbehörigheten

BE-behörighet:

Med BE-behörighet får man dra ett släp med hur hög totalvikt som helst men släpet får vara lastat till en bruttovikt på max 1300kg.

Även vid fullastad bil får släpets bruttovikt vara 1300kg
MartinS skrev: (det måste va extremt ovanligt med en högre tillåten B-behörighets vikt än vad själva bilen får dra)

/Martin
Fallet är rätt så vanligt, framförallt på VAG (tex passat 1,8T) och mindre bilar.
Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är […]

Ljud vid kallstart

Nedan länk med teknisk journal (TJ 36734.2.0)[…]

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]