Rellac skrev:
Icke sa nicke. Som du ser nedan är Max släpvagnsvikt 1000kg. Det kan du aldrig överstiga. Oavsett B eller BE.
Sen spelar det ingen roll vad kärran väger brutto, du får inte dra en tom kärra med 1200kg totalvikt bakom en bil med 1000kg släpvagnsvikt. Det är oväsentligt om kärran så väger 400kg brutto eller 1200kg. Papperexercisen sätter stopp redan innan du krokar på.
-)
Precis som jag misstänkte, du gör en tankevurpa. Detta är utrett många gånger och här kommer svaret:
Ni måste skilja på tekniska begränsningar och körkortsbegränsningar. I detta fallet är begränsningen en teknisk som är satt till 1000kg. Körkortsbegränsningen är 1410kg pga av att bilens tjänstevikt är detta.
Jag vet att jag har rätt.. Tror du fortfarande inte mig, så ställ en fråga på husvagnsforum där du beskriver problemet..
http://www.husvagnsforum.com/index.php? ... mid=700103
http://www.husvagnsforum.com/index.php?option=com_kunena&func=view&catid=36&id=70768&Itemid=700103 skrev:Volkswagen Passat 1,8T kombi -05
Tjänstevikt 1500kg
Totalvikt 1970kg
Max släpvagnsvikt 1300 kg
Tillåten sammanlagd bruttovikt 3300kg
B-behörighet:
Med B-behörighet får man då dra ett släp med totalvikt 1500kg men släpet får maximalt vara lastat till en bruttovikt på 1300kg(här är det bilens tjänstevikt som begränsar körkortsbehörigheten och bilens tekniska dragvikt som begränsar släpets bruttovikt)
OBS När vi har så låg dragvikt på bilen så är det många som tänker fel. Körkortsbehörigheten bestäms uteslutande av om släpets totalvikt räknas som lätt eller tungt i förhållande till bilen. Att släpets totalvikt överstiger bilfabrikantens högsta tillåtna släpvikt påverkar ej körkortsbehörigheten
BE-behörighet:
Med BE-behörighet får man dra ett släp med hur hög totalvikt som helst men släpet får vara lastat till en bruttovikt på max 1300kg.
Även vid fullastad bil får släpets bruttovikt vara 1300kg
MartinS skrev:
(det måste va extremt ovanligt med en högre tillåten B-behörighets vikt än vad själva bilen får dra)
/Martin
Fallet är rätt så vanligt, framförallt på VAG (tex passat 1,8T) och mindre bilar.