Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej har köpt en d24 tdic som har suttit i en volvo 745 och ska nu i en volvo 245 men där kommer mitt problem, oljetråget på den nya motorn är för stor så den drar i framaxeln och då skulle vi vilja veta vem som kan och var man ska söka sig när man vill ha det gamla oljetråget och svetsa ditt en ny oljeretur ifrån turbon för det finns nämnerligen inga oljetråg till 245 som har det.
inväntar svar Mvh Gustaf
guslag54 skrev:Hej har köpt en d24 tdic som har suttit i en volvo 745 och ska nu i en volvo 245 men där kommer mitt problem, oljetråget på den nya motorn är för stor så den drar i framaxeln och då skulle vi vilja veta vem som kan och var man ska söka sig när man vill ha det gamla oljetråget och svetsa ditt en ny oljeretur ifrån turbon för det finns nämnerligen inga oljetråg till 245 som har det.
inväntar svar Mvh Gustaf
En tråd hade räckt i ditt fall ;) Men välkommen hit! Det kan inte vara så svårt att svetsa dit en ny oljeretur. Det är väl i princip bara att borra hål och svetsa fast lämpligt rör/stos? Jag har aldrig gjort det men det låter inte überavancerat. Så nog kan många som äger en svets göra det alternativt någon verkstad.
Det finns vist tråg som passar d24:orna så dom passar i Volvo 240.... suck.. Jag svarade i din första tråd oxå.

Om du kollar i denna så ser du vad jag skrev.
Tar det kort.
Om tråget är i plåt, skall du kunna sätta fast en gammal högtalare i denna. Om detta går, så kan vem som helst som har en migsvets göra detta.

Fastnar inte högtalaren, då är det alu alt någon legering och då måste man söka sig till någon inom industrin/plåt. Dessa kan säkert offra en kaffe rast att ordna detta om du fixar lite kaffe fika!

Men gör som jag sa istället slipper du strula....

Ditt med ett sug tråg ifrån en volvo 240:i detta är mindre än till 740/940.
Borra ett hål i tråget, svetsa dit en mutter
Gänga på ett rör på muttern och sedan en slang.

Mvh Anders
Tack för alla svar men jag glömde visst att säga att mina oljetråg är gjorda i aleminium och nu undrar jag om det finns någon som jobbar med att svetsa i aleminium och vad de jobbar med eller om man kan hyra en tigsvets och om den är svår att använda?
Mvh Gustaf
volvoyamha skrev:Det finns vist tråg som passar d24:orna så dom passar i Volvo 240.... suck.. Jag svarade i din första tråd oxå.

Om du kollar i denna så ser du vad jag skrev.
Tar det kort.
Om tråget är i plåt, skall du kunna sätta fast en gammal högtalare i denna. Om detta går, så kan vem som helst som har en migsvets göra detta.

Fastnar inte högtalaren, då är det alu alt någon legering och då måste man söka sig till någon inom industrin/plåt. Dessa kan säkert offra en kaffe rast att ordna detta om du fixar lite kaffe fika!
:!: :!: :!: :!: ......

Men gör som jag sa istället slipper du strula....

Ditt med ett sug tråg ifrån en volvo 240:i detta är mindre än till 740/940.
Borra ett hål i tråget, svetsa dit en mutter
Gänga på ett rör på muttern och sedan en slang.

Mvh Anders
guslag54 skrev:Tack för alla svar men jag glömde visst att säga att mina oljetråg är gjorda i aleminium och nu undrar jag om det finns någon som jobbar med att svetsa i aleminium och vad de jobbar med eller om man kan hyra en tigsvets och om den är svår att använda?
Mvh Gustaf
Det kan jag skrev i FET stil upp till... Läs och begrunda. En industri verksamhet som håller på med just plåt kan garanterat hjälpa dig.

Mvh Anders
Bränsletryck B230fb.

Hejsan. Mitt bränsletryck ligger på 2,2[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]