Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
Min v70 beställs förmodligen imorrn. Ska bli intressant och se om det blir en 12 eller en 13.
Men det där med dieselvärmare som försvinner är lite oroväckande...
av Droopy
Guligan skrev:Om jag minns rätt skrev du i den tidigare tråden att inredningsvalet inte gick att ändra. Det betyder i såfall att bilen är "definitivt planerad". Den går då inte att ändra/avbeställa. Så den kommer med all säkerhet till din ÅF så småningom.
Fast det låter inte som du kommer ångra dig... :wink:
Ok, det är så det är.
av Enzo
mattish skrev:Min v70 beställs förmodligen imorrn. Ska bli intressant och se om det blir en 12 eller en 13.
Var har du eg hört det?
av Enzo
VolvoB20 skrev:
Enzo skrev:Men det är väl helt oväsentligt, vad jag menade med skitsnack är i bemärkelsen att den inte är mer ineffektiv än andra konventionella automatlådor kombinerande med turbodieslar.
Oväsentligt för mig som kör manuell, Javisst, Dock är jag ju ensam om detta då alla mina kollegor vägrar växla manuellt.
Enzo skrev:Mitt tips till er är väl att helt enkelt välja en annan bil. Jag själv skulle mkt hellre åka Audi RS6 Avant, men eftersom Audi hårdnackat vägra sälja dem nya för 450 tusen så får det vara. Sedan är ju den bilen grymt ineffektiv som drar så mycket bränsle. Jag kollade på en Maserati Quattroporte också, den kostar också över 450 tusen, jag fattar inte deras inställning, de tappar ju massor av försäljning på det sättet.

Samma med Merca E63 AMG, den finns bara med automat. Och kostar för mkt. Så där tappar de en kund till.

Behöver jag fortsätta ;)
Varför drar du upp bilar för en 1,5 millioner, det är ju bara löjligt.

Det jag har sett är att mina kollegor sneglar på är BMW 320d BMW 520d som klarar leverera tubodiesel med konventionell låda som ej höjer förbukningen, och självklart också VW Passat och Audi A4, A6 som levererar nya generationens automatare som inte drar upp förbrukningen. Dessa kan också skohornas in i vår budget.

Det är dags för Volvo att börja leverera automatlådor som tillhör 2000-talet nu. 30 gram extra CO2 blandat och 57% högre förbrukning i stan är inte 2000-tal.
Det är väl inte minsta löjligt, nånstans går ju gränsen för för vilka bilar som ditt företag godkänner, och nu råkar xc70 med automat inte klara det. Jag visste inte att 520d hade förhöjd kaross och automatlåda, kombinerat med 215 hk. I så fall tycker jag så klart du ska ta en sån! Eller är det inte samma typ av bil kanske?

Jag tror nog att Volvo kan leverera en dieselbil med automat som ligger under 150 gram. Men kanske inte just en V70/XC70 AWD med automat, det är ju bara att gilla läget, precis som jag ville belysa med mitt exempel. Nånstans kommer ju gränsen alltid att går.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
[
Enzo skrev:Det är väl inte minsta löjligt, nånstans går ju gränsen för för vilka bilar som ditt företag godkänner, och nu råkar xc70 med automat inte klara det. Jag visste inte att 520d hade förhöjd kaross och automatlåda, kombinerat med 215 hk. I så fall tycker jag så klart du ska ta en sån! Eller är det inte samma typ av bil kanske?
Jag tror nog att Volvo kan leverera en dieselbil med automat som ligger under 150 gram. Men kanske inte just en V70/XC70 AWD med automat, det är ju bara att gilla läget, precis som jag ville belysa med mitt exempel. Nånstans kommer ju gränsen alltid att går.
Problemet med automataren är ju att den drar upp förbrukningen rejält även för vanliga V70 FWD, som ju varken har förhöjd kaross eller AWD så även dessa straffar ut sig.

Det är ju bra märkligt att en tung, högbyggd, D5 4WD XC70 SUV som drar 2.1 ton släp kvalar in i med manuell i våra förbrukning/utsläppskrav men inte en vanlig D5 FWD Aut kombi inte fixar det.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Kanske dags att ni förhandlar om era avtal med eran arbetsgivare istället för att förssöka får omvärlden att rätta sig efter era avtal!?

Sen kan man ju undra vad ni har för behov i själva arbetet, för det är väl ändå det bilarna är till för?
Inte för fritidens behov, eller!?!?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Variosboy skrev:Kanske dags att ni förhandlar om era avtal med eran arbetsgivare istället för att förssöka får omvärlden att rätta sig efter era avtal!?

Sen kan man ju undra vad ni har för behov i själva arbetet, för det är väl ändå det bilarna är till för?
Inte för fritidens behov, eller!?!?
Tvärs om, de är ju främst avsedda för fritiden, därför betalar man själv det mesta av kostnaden/skatten för bilen själv. Hade det varit tvärs om att den mest används i tjäsnten så skall självklart förtaget bestämma reglerna, men då hade de fått stå för större del av kostnaden också.

Och automatlådan blir ju inte bättre för att jag äger bilen själv. Åker/har åkt manuell även i mina privata bilar då jag inte kan förlika mig med förbrukningsökningen i automatarna.

Tror inte jag är ensam omuppfattningen, tex VW-gruppen är ju nu uppe och ligger bara några hundra bilar efter i försäljningsstatestiken.

Jag åker volvo för jag tycker volvo bygger grymt prisvärda, komfortabla bilar med rejält snåla motorer med riktigt bra pulver i. Det är bara automataren som är smolket i bägaren.
av mattish
Enzo skrev:
mattish skrev:Min v70 beställs förmodligen imorrn. Ska bli intressant och se om det blir en 12 eller en 13.
Var har du eg hört det?
Läste det i tredje inlägget i den här tråden, men när jag läser det jag skrev verkade det som om den försvinner helt. Men den ingår inte som standard längre. För att få värmaren måste man beställa tiduret, då följer värmaren med. Detta enligt säljaren på Volvo.

Min bil är nu beställd :D
V70 MY2013
D2 S/S Powershift
Momentum
Caper Green
Fast drag, tidur, sportratt, vinge och Hakka 7 dubb. Så ser configen ut.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]