Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Karlie
Hej!

Har totalt glömt bort detta forum, men har nu hittat tillbaka lite smått. Har för mig jag hade en annan användare här förut, men det var bra längesedan nu :)

Hur som, har förbrukat bra många Volvos under mina 7 år med körkort, men dem som alltid stannat kvar i min ägo och som står mig närmast är min 740 med femma samt min gamla trotjänare till 745:a.

740in kanske en del känner igen från garaget. Tar lite bilder därifrån för att underlätta i tråden. Skall uppdatera med lite nya bilder framöver, då dessa har hängt med länge nu.

Är iaf från grunden en 744 GLE från 1988. Var tidigare antracitgrå men är nu sedan några år omlackerad i Volvos midnattsblå 604. Reggad med femma från en 850R, samt M90 från V90.
Vidare har den svart inredning från en 940 97:a, samt svart halvskinn. Även bakaxel samt dörrar är från 940.
Motorn är lite masserad med 3" från downpipe och bak, Mitsu 16T, Japangrenrör, 3"LMM, öppet filter, insug från S60 T5, optimerad styrbox från A-tech m.m
Skall väl ha ca 320hk vid 1,3 i ladd.

Planen med bilen har väl varit och är fortfarande att ha en rolig och fin 740 med sleeperstuk. Har alltid älskat 7/900 serien, så detta är en bil som kommer vårdas och tas hand om under lång tid framöver. Från början var det mestadels en rolig busbil, men har nu på senare tid värdesatt allt mer att hålla den i så bra skick som möjligt.
Detta är särskilt roligt då den nuförtiden snarare uppskattas mer för sitt skick, än för att den är ombyggd med femma. (T5:a i 740 börjar ju som bekant bli vanlig nuförtiden, medan fräsha 740is blir allt mer sällsynta :) )

Senaste året/åren har den kommit lite i skymundan, då jag lagt all min tid och ork till att renovera en gammal Mercedes, men den kommer fortfarande att rulla som lite "finbruksis" på sommaren.

Här kommer lite bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

En av få gånger den rullat på vintern :) Dock utan närhet till salt! Blivit en o annan tur på sjöarna när föret tillåtit.

Bild

Utöver den har även en 745a blivit fast i min ägo. Kommer nog aldrig kunna göra mig av med den pga alla roliga minnen som finns i den.

Är iaf en 745 GLT från 1991. Dock ingen 16V, utan en vanlig GL med GLT-paketet. Bilen blev relativt välutrustad när den tillverkades i slutet av 1990, och fick bland annat beige helskinn, elhissar, elspeglar, ECC, farthållare, mugghållare, yttertempmätare, sminkspeglar, nivåreglering etc.

Motorn är en B230F som styrs av Regina, och som även blev "fabrikstrimmad" med 531topp samt VX3-kam när den var ny. Denna autobahndräpare till pjäs drivs av en trogen M46 som sedan fördelar kraften till en lamelldiffad 1031 bakaxel.

I dagsläget har den gått ca 38500mil, och jag har ägt den i strax över 5år och 8000mil. Känner dem som varit tidigare ägare, och precis som tidigare så har den även i min ägo varit en riktig "Globetrotter".

Har varit på resor i Europa med den ett flertal gånger, och den har bland annat fått besöka Spanien, Frankrike, Italien, Monaco, Luxemburg, Tyskland, Österrike, Schweiz etc.

Lite bilder från äventyren genom åren:

Upptäcksfärd i spanska bergen
Bild

Bild

Gross Glockner i Österrike
Bild

Här har den kämpat upp mot 3798m över havet :)
Bild

Har även fått frakta hem ett o annat "guldlass" från Tyskland :)
Bild

Efter att ha stått still och magasinerad några år tog jag nu tag i den i höstas 2011 och gav den lite kärlek igen. 38.000mil och 20år började göra sig ganska så påminda här och där.
Med hjälp av en god vän, mycket skruvande och handpåläggning så togs den åter i trafik i höstas och har använts som vinterbil fram till sista Mars i år.

Fick sig bland annat en ny tröskel, nya bromsar, storservice samt lackförsegling.
Bild

Tropikgröna lacken är original och går fortfarande att få lyster i, trots att den har sina battlemarks här och där efter alla år.

Bild

Planen för 745:an är för övrigt att den skall få förtroendet att bli med ner till Kroatien i sommar på roadtrip med min flickvän och några vänner. Den må vara gammal och har gått en del vid det här laget, men det finns ingen bil jag litar på mer än denna. Särskilt när det gäller långresor. Om det mot förmodan händer något brukar man kunna fixa det mesta med silvertejp, buntband och en 10/13 blocknyckel :D

Tips på vad jag skall tänka på inför resan mottages tacksamt. Skall gå igenom den nu närmsta tiden framöver och byta bland annat kamrem m.m så att man är på den säkra sidan.

Tack för mig, och stort tack till er som tog er tid att läsa det långa, och första inlägget på länge.. :P Skall bli lite mer aktiv framöver igen :)
Användarvisningsbild
av Kompe
Fina bilar du har, Trodde inte det gick å lackkonservera en så gammal bil som 740 :lol:
av Karlie
Nexus skrev:Grymt snyggt med polaris på 740;in. Ända som stör lite är orange blinkers . Byt till vita och spara orginalet :D
Fina bilar du har :-)-)
Tackar! Jo, det är en av de finare originalfälgarna i mitt tycke. Njaa, är mer för lite clean original-look. Dels så är det kul att köra sleeperstuk, o sen så retar det alltid folk, så oranga blinkers blir kvar ;)
Kompe skrev:Fina bilar du har, Trodde inte det gick å lackkonservera en så gammal bil som 740 :lol:
Tack, kul att du gillar dem! Hehe nej, eller hur. :mrgreen: Är nog inte allt för vanligt att man lägger ner den energin på en gammal 740/745, men det blev bra till slut iaf. :wink:
230fk går snålt

BTR-en reglerar ju bränsletrycket efter under[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Jo, en sak som är irriterande. Bilen är […]

Kupéfläkt "döda utblås"

Jag har en V60 D4 från 2017 där kupefl&[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy - såld

:-) Grattis! Vad blir det nu då? :-)