Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vedboden
Hejsan!

Jag tänkte montera på en dragkrok på min V70 II -08 2.4D

Någon som har något tips om vart man köper en sådan billigast? Mitt regnr är GHW 372 och räcker det med att kolla med regnr eller krävs det nå speciell krok till just min bil eller är det samma till alla v70 II 08-12?

Tacksam för svar
Tack för svaret

Jag har förstått att man kan installera allting själv för att sedan låta Volvo uppdatera nånting för en 800-1000kr, det kommer man väl aldrig ifrån. Finns det nåt förinstallerat i volvo bilarna för dragkrok eller drar man egen EL helt och hållet?
WSAB skrev:http://biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta-och ... 06--41697/
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta-och ... XC9-34972/

Relästyrd elkabelsats, behövs ingen programmering. Billigt är det också!
Oj jäklar, Biltema, där trodde jag inte man hittade delar till en så pass ny bil. Det där var ju kanonbilligt. och man behöver alltså inte uppdatera hos volvo efteråt? Varför säger alla det för?
Själva draget spellar ingen roll om det är Volvo eller eftermarknad, men jag har en kompis som jobbar på Volvo i Danmark, och han sägar at man enbart bör bruka original kabelmatta och software. Dom har haft många folk, som kommar ind med andre fabrikat på kabelmattor, och dom funkar inte. Det var hans råd til mig, då jag villa ha drag på min V70 II.

Mvh,
Kristian
Med Volvos elsystem för draget får man sådana funktioner som bortkoppling av bakre backvarnare när man har släp kopplat (utan att de främre kopplas bort), inget dimbakljus tänt på bilen, bara på släpet, så inte reflektionen från fronten på husvagnen bländar föraren, kontroll av blinkers och bromsljuslampor och integration med backkameran. 13-poligt är Volvos, vilket ju är det rätta numera.

Det finns dessutom två olika dragkrokar, beroende på om bilen har automatisk nivåreglering eller ej.
jag läste manualen på biltema och det gick att koppla så dimbakljuset bara tänds på släpet och inte på bilen.

Jag har inte främre parkerings sensor så det spelar mindre roll, får ju trycka av den manuellt på knappen inne i bilen, ok erkänner att det är lite "b" att behöva göra det men vi snackar mer än halva priset att installera ett biltema drag själv än att köpa från volvo och sen behöva uppdatera hos dom sen.

Jag får se hur jag gör, men det lutar ju helt klart å biltemas grejer i dagsläget, kanske kan tjäna någon krona att installera ett biltema drag själv och sen låta volvo fixa kabeldragningen och uppdateringen, men det kanske dom inte är så pigga på?
Användarvisningsbild
av hollan
köp då hellre begagnat orginal än nytt biltema
kolla på bildelsbasen.se eller laga.se brukar vara fynd läge
hollan skrev:köp då hellre begagnat orginal än nytt biltema
kolla på bildelsbasen.se eller laga.se brukar vara fynd läge
Håller med! Köpte mitt drag och kabelsats från bildelsbasen.
Köpte ett demonterbart drag utan sats och ett fast med sats. Sålde sedan det fasta för några hundralappar mindre än jag hade gett för det från skroten.
Totalkostnad utan programmering ca 2500kr.

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]