Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#394066
Hej!
På senaste tiden har jag upptäckt någonting konstigt med min 440. Känns som om jag får kämpa för att hålla farten uppe (över 100-110 km/h)... Förut fick jag kämpa för att hålla farten nere.. :p
Det känns som att bilen "throttlar" sig själv när jag försöker gasa på!
Dessutom har min bränsleförbrukning stigit nästan 100%! Förut låg jag på runt 0,6-0,9 l/mil (0,9 vid hård körning)... Nu senaste gången var det ca 1,3l/mil!

Så vi har bytt tändstift, kollat att bromsarna inte ligger på och kollat att det inte finns något hål någonstans i närheten av lambdasonden som skulle göra att den får fel värde...

Efter tändstiftsbytet tycker jag att bilen går lite bättre vid lägre hastighet, men det känns fortfarande skumt (se ovan), vid högre hastigheter...

Så vad kan det vara för fel ?
#394085
Ofta lambdasonden som gett upp när man får så hög bränsleförbrukning.
Går att kolla om den ger singnal med en digital voltmätare,koppla in + från mätaren till skarvet nere vid kylaren den svarta tråden,och minus till jord eller minus på batteriet,kör motorn varm,då skall du ha en pendlande signal på 0.2-0.9V.
Obs jag hade en signal på 0.5V när man varvade med min och trodde allt var ok,när jag bytte till ny lambdasond fick jag signal på tomgång också och ett högre voltvärde när man varvade upp,så den kan vara sönder även fast man får signal.
Du kan ju också kolla om du får några felkoder,samt det kan ju vara nåt annat fel med.
Ett vanligt fel på 400 serien är att lamda sladden är kortsluten vid kontakten nere vid kylaren,tråden som kommer från boxen(vita) är dubbel(skärmad) och brukar bli kortsluten alldeles vid kontakten,då kan man kapa av den och skala av en par centimeter av den skärmade delen,då syns den svarta kabeln innanför som skall leda signal till boxen, skarva den med sladden som kommer från lambdan med en vanlig snabbkoppling,så funkar det igen.
Lycka till!
Senast redigerad av 1 Stubben, redigerad totalt 0 gånger.
#394094
Har du kollat standard fel som fördelarlock,rotor,tändstift/kablar,luftfilter samt att inte kontakter är ärgade till motor sensorer.
Felkoder kollar du vid den lilla svarta dosan vid förar sidans stötdämppare i motorrummet.Slå på tändningen stoppa i kontakten i diagnosuttag 2 och håll in knappen ungefär en sekund,då skall det blinka 1-1-1 om du inte har några fel.
Sök här på forumet på ordet -felkod- så finns det säkert mera information om felkodsavläsning.
#394325
Nej, som sagt... Tändstiften är det enda som är bytt!

Men tändkablar, fördelarlock o.s.v. borde väl stå i felkoderna om det är fel på?

Felkoderna kan jag kolla själv isåfall eller behöver jag någon extra apparat?

Såg den svarta dosan idag, kollade som hastigast, tänkte ge mig på den imorgon när jag har haynesboken...
#639350
Hej ny här på forumet
men har nästan samma problem med en 440 -91 B18EP bosch K-jetronic
Den går bra på tomgång men vill inte varva över 3000 varv (drar en massa soppa)
jag har läst en del om felkoder och jag får ut dessa 122, 123, 132, 113, 231, 223, 243
finns det någon pryl som ger allt detta
Jag började i den enkla änden Byta stift och kablar rotor aven bytt styrtryksventil (beg från skroten) (Kollat öppnings tryck på båda är 2,5 bar )
Kollat vakumslangar (bytt den lila skarven vid 1 ans tändstift
/stig
Byta topplocket, eller hela motorn?

Vad säger ni om detta? Kommer det att fungera[…]

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däc[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är […]

Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är[…]