Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bensinskalle
Angående biltemas hjullager.

Bytte på polarens 850 T5, båda fram.

En vecka senare, efter lite småhårt körande förstås, var ett av dem sopslut. Hela navet glappade som fan.

:roll:
Användarvisningsbild
av Vojje
bensinskalle skrev:Angående biltemas hjullager.
En vecka senare, efter lite småhårt körande förstås, var ett av dem sopslut. Hela navet glappade som fan.
Sch! Förstör nu inte detta för K.
av kamilenski
Glädjedödare :-(

Foton+beskrivning under veckan :-)
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Vojje skrev:
Sch! Förstör nu inte detta för K.
Hehehe :mrgreen:
av oldtimersmc

Det var möjligen inte ett fylle mek där ni bara bytte sida på lagren :wink: Skrönestämpeln sitter iaf fett.

Well Bytte vänster fram på en V70 vid 14K (volvo orginal dyr som f**n) vid 15K så var lagret slut!!! vänster fram asså. obs varken det vid 14k eller 15K glappade ett skit men morrade och enligt en volvo mek så kände han att lagret var kasst bara då han försökte rulla bilen över golvet i samband med ett rembyte.
Hittade inte kvittot för då djävlar skulle Volvo fått på skallen.
Köpte ett på B-tema med tanken att de kan ju inte vara sämre än det exet som jag fick från volvo OCH jag sparade kvittot.
Sållde bilen vid 25K så 10 000 mil är iaf godkänt för det lagret (Ps höger sida var det inga problem med trotts 25K (volvo orginal).

Alla kan hitta ett måndagmorgons ex oaktat vilket märke det är på lådan.

Ni som känner mig vet att jag risar och rosar de som ris och ros skall ha oaktat om det är biltema, v-parts, Volvo eller skruvat som är leverantör.
Sen så finns det skribenter på forumet som har egna intressen i de olika leverantörerna, men det är en annan historia...

Byt lager spara kvittot och håller det bara i 1k så vet du att du sparade iaf en tusenlapp. och åk och kräv pengarna åter eller ett nytt lager oavsett om det är volvo eller v-p B-T som sållt skiten.

Ett lager skall hålla bilen ut även om du kör hårt som fan.
av kamilenski
Andra sidan fixat (höger). Man måste ha samma verktyg och göra det på samma sätt. Dock gick det mycket fortare. 1 timma och 10 minuter.
Dessutom lade jag märke till att vä var redan bytt tidigare. Annat utformning och annan centrumbult. Det oroande var att båda centerbultar satt nästan löst!!! Och även en bult till ´navet! Den som satt svårast till :(

Ett tips! Lösa och återmontera centrumbulten medan bilen står på marken! Då behöver man ingen hjälp av någon som ska trycka in bromsen.
Utöver vanliga verktyg, bör man ha skjutmått, momentnyckel och gänglåsning. Får se när jag hinner att lägga ut riktig beskrivning med foton.

Och glöm inte att plocka bort ABS givaren!!! Och hänga den uppe i fjädern!
av kamilenski
Byte av hjullagret vänster sida. Del 1. Verktyg.
Man byter hela navet.
Utöver domkraften och en pallbock behövs:

Bild
Bild

Hammare.
Liten och stor skruvmejsel.
Momentnyckel eller vanlig spärrskaft med känsla och kärlek ;)
Blocknycklar 10 samt 18 mm.
Hylsor 8,10 små långa med förlängare.
Hylsor 13,15,18,19 samt 21mm samt förlängare.
Skjutmått!
Stålborste.
Kniv. Kan vara Mora.
Långa bundband och gärna något att låsa drivknuten på plats.
Gänglåsning.
Fett.
Musik och öl.
Senast redigerad av 3 kamilenski, redigerad totalt 0 gång.
av kamilenski
bensinskalle skrev:Vad ska man med skjutmåttet till? Mäta motgångarna?
Har Vojje smittsamt sjukdom som sprider sig här på forumet? ;-)

Skjutmåttet används till att mäta avstånd mellan stötdämparen och hjulspindelns fästtapp. Innan demontering! Annars vet du inte,hur den ska monteras utan att förändra camber!
Användarvisningsbild
av Vojje
kamilenski skrev:
bensinskalle skrev:Vad ska man med skjutmåttet till? Mäta motgångarna?
Har Vojje smittsamt sjukdom som sprider sig här på forumet? ;-)
Ha, ha! Härligt att se att återväxten är tryggad ifall jag vill dra mig tillbaka :D .

Om oljetryckslampan är släckt och givare[…]

Luktar avgaser i kupen

Börjar det bli svart i framkanten på mo[…]

Till TS,vad läser du av bilen med för […]

Kablar till tändspol

Volvo har original rep.kablar. Du köper konta[…]