Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joelkf
Tjena,
har en fundering kring den manuella lådan på den nyligen inköpta XC:n. Som jag skrivit i nån tidigare tråd är bilen i ruskigt bra skick för att vara snart 12 år gammal och hittills är jag mycket nöjd.

Men i fredags när jag hade hämtat frugan på jobbet och vi var på väg in till samhället så hände nåt med lådan och jag hoppas kunna få hjälp att lista ut vad. På väg in i samhället sjunker hastigheten på vägen vi körde på, på kort sträcka från 80 till 40. Med en så relativt törstig bil som XC:n så försöker jag vara noga med eco driving så jag låg och surfade på 5:an som vanligt. Bilen framför bromsar in när den, ca 50 meter framför mig, närmar sig 40-skyltarna och övergångsstället som är precis efter för att en kort stund stå still för att släppa över en gångtrafikant. Jag gör som vanligt, motorbromsar en bit och gör mig beredd att växla ner. När jag växlar från 5:an till 4:an är det som att växelspaken känns stum. Inga missljud från lådan och inget sånt där klassiskt metalliskt skrapljud. Bara trög. Går vidare till 3:an och det går lätt men när växeln går i efter att jag släppt kopplingen ruskar bilen till lite. Inte som när man lägger i för låg växel utan lite mer stumt och utan den rusande motorn. Bilen fortsätter att gå och det går att växla om än trögt. Vi far och handlar på ICA som planerat och när vi ska därifrån är lådan fortsatt trög och ovillig att samarbeta.

Igår for vi iväg en kort sväng och då noterade jag utöver trögheten i lådan när jag skulle lägga ur växeln jag parkerat på, dessutom att backen är nära nog omöjlig att få i utan att vålda. Känns obra att göra men vad gör man. Det är som att man lägger i backen som med en normal låda men i det läge växeln normalt skall vara ilagd, är den inte det. För att få i växeln måste man vålda ytterligare en cm eller så för att växeln verkligen ska gå i.

Med mina begränsade kunskaper får jag känslan av att det kan vara växelföraren som tagit stryk av nån anledning men ni får gärna komma med funderingar och tips.

Tack på förhand
av llesrof
Jag tror inte att lådan tagit stryk av något, men det kanske är dags att kolla upp länkaget, eller om det är wire på den modellen.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]