NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej allihop!

Äger en V50 1,8f -08 som i dagsläget har gått ca 11.000 mil.

Var idag ute och körde en tur. Efter ca 1,5 timme (nästan hemma som tur var) så märkte jag att kopplingen kändes skum.
Kan faktiskt inte riktigt beskriva det på något annat sett, det kändes fel helt enkelt.

Körde i varje fall vidare och kopplingen kändes bättre under någon minut.
Därefter kändes det som att kopplingen "högg" direkt. Det vill säga, efter att jag bara hade släppt upp pedalen någon cm.

Jag körde in till sidan och pumpade därefter på kopplingen men då kändes den normal. Körde vidare men problemet med kopplingen kvarstod.

Efter ungefär 500 meter kommer jag fram till en rondell där jag tvingas stanna pga trafik.
Lägger i ettans växel samtidigt som jag håller kopplingen nertryckt och då skiter det sig fullständigt.
Bilen börjar hosta och hoppar till och jag får motorstopp. Det kändes som att jag hade lagt i en växel och sedan släppte upp kopplingen utan någon gas.

Efter detta så gick det med nöd och näppe att frikoppla och sedan gick det inte att lägga i någon växel.
Märkte också att bilen läckte (olja?) från ett område precis bakom motorn.

Efter detta blev det till att bogsera bilen hem. Kan också tillägga att motorn gick hur fint som helst.
Någon som vet vad som spökar samt ungefärlig kostnad?
Det känns åtminstone som att jag har en väldigt dyr present att se fram emot.
Förmodligen har något hänt med hydrauliken till kopplingen. Ett vanligt fel är att slavcylindern läcker igenom (ger det symptom du nämner att kopplingen går tillbaka av sig självt), med läckage som följd. Syns på att vätska börjar droppa ur ett dräneringshål mellan motor och växellåda. Och i så fall börjar nivån sjunka i bromsvätskebehållaren. Dock vet jag inte exakt hur systemet är uppbyggt på din V50.
Bränsletryck B230fb.

Hejsan. Mitt bränsletryck ligger på 2,2[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]