Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skalle89
hej, en snabb fråga bara! vart sitter lambdasonden på min bil? 850 2.0 t5?
Användarvisningsbild
av RaptorX
Kollat på katalysatorn?
av skalle89
RaptorX skrev:Kollat på katalysatorn?
nej de har jag inte! jag har problem med avgasvärdena på bilen samt att den rycker! jag ska iväg imorrn och köpa katalysator,samt lambdasond och hoppas på att de blir bättre! men nu har jag även funderat på att göra rent i vevhusventilationen,verkar vara en bidragande orsak till högre oljeförbrukning ryckig gång och klen motor!:) kan du komma med några tipps och råd? har aldrig gjort rent vevhuset heller? hehe
av skalle89
RaptorX skrev:Felsök problemet först innan du byter ut delar bara på känn, katalysatorn är ju inte direkt billig och inte alls säkert att det är ditt primära fel, felkod?
Ang vevhuset så kan du glo lite här.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=75376
har bytt lambdasond och katalysatorn nu, det var på tiden kan jag säga heh! tomgången är dock fortfarande dålig så tänkta som jag sa tidigare göra rent vevhusventilationen och tack så jä..la mycket för länken du skickade den kommer vara till stor hjälp!:) ska också ut och kolla felkoderna nu! tack för hjälpen iaf:)
av skalle89
hade några felkoder, men när jag nollställde alla dom och prov körde bilen en sväng, så fanns det en kod kvar på sockel a2- 12.1 det står att det är (1-2-1) LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Motr 4.3 - Luftmassmätarsignal saknas eller är felaktig
Regina Fenix 5.2 - Lufttrycksgivarsignal saknas eller är felaktig. Fattar nada haha! någon som vet nått om den felkoden? är tacksam för alla svar
av skalle89
Alfredo skrev:Kan vara kanske luftläkage på insuget, prova med startspray.
ok ska jag spruta mot insuget då? vad är det som kommer bli skillnad?? tack för tippset
Användarvisningsbild
av RaptorX
Ja spraya startgasen runt insuget och runt vacuumslangarna, har du läck nånstans så kommer motorn öka i varvtal å vet du vart du ska leta.
av skalle89
har sprayat runt lite varstanns men inget hände! men sen bytte jag luftmassemätare från en volvo 850glt års 93? då gick bilen bättre på tomgång men väldigt knackigt och stannade av lite när man gasade,antar att de är för att den ska luftmassemätaren är till för en klenare sug motor!? Men jag tänkte köpa mig en ny luftmassemätare så jag undrar ifall jag kan köpa en som passar en 850 t5 motor bara eller är det en helt annan tackvare min 2.0 t5:a motor?? är de kanske någon av er som har en till salu??

Enklast är väl skaffa delen via en bilde[…]

För din årsmodell säger använ[…]

Urkopplad kabel/rör?

Diesel? Är slangen är hård plast[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är […]