Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av norrlanningen
Hej,

Jag har länge gått i bilbytartankar och på senaste tiden har jag spanat i den nya S80:n. Först sneglade jag på den "gamla" S60:n (05-07) men ser att den nya S80:n inte ligger långt ifrån prismässigt och då känns S80:n mycket nyare och fräschare. Efter en del läsande, mycket här på forumet, så har jag kommit fram till att en 2.5T(FT) passar mig, kör för lite för att disel ska löna sig, sen så börjar det löna sig med etanol om bensinpriset ska fortsätta stiga. Kör ca 1000-1200mil per år så ett tätare serviceintervall (1500 för etanol) är inget problem. Sen har jag inte bestämt mig om det blir automat eller manuell.

Har läst en del om att automatlådorna strular på dessa bilar, hur mycket sanning ligger i detta och är detta någonting som är avhjälpt på de senare versionerna (09 och framåt). Om man tittar på pappret så ser inte automaten ut att dra så hiskeligt mycket mer soppa än den manuella men även här på forumet verkar det som att i verkligheten skiljer det desto mer. Givetvis vill jag ha en automat men inte om det orsakar en massa strul. Tänkte försöka läsa på lite mer, är det samma motor/låda sitter i motsvarande V70, finns lite mer information runt den bilen.

Sen så undrar jag vad man bör titta extra nog på vid ett eventuellt köp, siktar på en bil som rullat ca 9.000-13.1000mil, helst 09-eller nyare. Vad gäller här, äldre bil och färre mil eller nyare bil med lite mer mil på mätaren?
Valet av automat eller manuell beror nog lite på vad folk kan säga om frågan ovanför. Jag har känslan att Volvos 2.5T motorer är väldigt stabila och går relativt felfritt, finns det någon nackdel att välja 2.5FT istället för 2.5T (tänkte rent driftmässigt)?

Har tittat lite på denna: http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_S ... ?ca=16&w=3
dock tycker jag den verkar billig sett till årsmodell/pris vilket får mig att misstänka att det är en före detta hyrbil.

Tacksamma för all hjälp jag kan få!

Sitter nu på en peugeot 307 som ska bort och givetvis blir valet Volvo!

Med vänliga hälsningar
Mikael
av Mr T
Hej

Många frågor =)

Automaten först och främst. Jag vet inte att den har strulat utan det som folk (inklusive mig själv) klagar på är att lådan slirar för mycket, den utnyttjar inte det fulla vridet i motorn men den synpunkten gäller framförallt automat i kombination med diesel. Har för mig att de flesta tycker att den fungerar bra med bensinmotorer. En (eventuell) sidoeffekt av slirandet är också lite högre förbrukning än vad som teoretiskt borde vara möjligt.

Jag hade en S80N -07 diesel, dvs nya modellen fast med första versionen av lådan. Tycker att drivlinan fungerade helt ok, bekväm, drog inte jättemycket, men den var inte optimal. Från MY11 ändrades lådan och beter sig helt annorlunda. Slirar mycket mindre, drar längre på växlarna både uppåt och nedåt, återigen för diesel. Jag har inte kört en bensinsare.

Så länge du bara kör 1000-1200 mil per år så spelar ju inte heller några centiliter hit eller dit per mil någon större roll. Värdeminskning och annat är ändå mycket större. Mitt råd - köp automat.

Det händer en del mellan årsmodellerna. Inte minst i hopskruvningskvalitet. Barnsjukdomar försvinner så det är alltid positivt att köpa nyare. Å andra sidan kan en välskött och välservad bil vara ett kanonköp. MY10 kom den nya inredningen, ett snäpp trevligare än den gamla.

Ägarhistorik kan du få från transportstyrelsen.

I kombilandet sverige brukar inte sedaner stå så högt i kurs. Och just nu är dieslar på tapeten. Det kan nog förklara priset.

Hade jag inte haft två barn som envisas med att vilja åka med hade jag köpt ytterligare en S80 på stört. Jätteskön bil, tyst och bekväm och prisvärd. Dessutom tycker jag att den är riktigt snygg med lite klassiska linjer som jag tror kommer stå sig ett tag.

Slå till! =)

MVH

//Mr T
av perhall
Automaten tycker jag inte funkar alls bra ihop med 2,5T/FT t ex. Bättre i 3,2. Visst funkar den, men inte alls så harmoniskt som före premiumkonkurrenterna... så jag skulle köpa en manuell! /PH
Användarvisningsbild
av Blackhawk
Har en 2010-mod. med 2.5T-motoren, og automatlådan fungerer helt optimalt - ikke
hatt noen som helst problemer, og vil definitivt anbefale automatlåde med en
bil som S80 - det fortjener den!
av Lövet
Bilen i länken är med mycket stor sannolikhet inte en hyrbil. Dessa är nästan aldrig Summumutrustade utan ser vanligen ut så här: http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_S ... ?ca=11&w=2 Åtminstone gör Hertz det och de står för en extremt stor del av hyrbilsflottan på Volvo.
av norrlanningen
Tack för informationen, bra att veta när man ska leta efter en lämplig bil.

En konstig fråga men är Volvobilar generellt sett billiga att försäkra? Undersökte idag vad försäkringskostnaden skulle hamna på och till min stora förvåning blev det endast ett fåtal kronor dyrare än för min peugeot 307. Betalar i dagsläget ca 5700kr/år för en helförsäkring, Volvon skulle kosta ca 5800kr/år även den helförsäkrad. Konstigt tycker jag då det skiljer ca 100hk mellan!
av Lövet
Volvo är absolut billiga att försäkra jämfört med många andra märken. Effekt är bara en liten del av den sammanlagda beräkningen av en premie. Volvo ägs ofta av gubbar i medelåldern och dessa orsakar relativt sett få olyckor = låga skadekostnader.
av Mwi
norrlanningen skrev:Tack för alla svar, kommer sikta in mig på en modell 09 och framåt med automat.
/Mikael
Starta på 2010 Volvo modifierade lite på motorer och växellådor till 2010, ger en lägre förbrukning och högre effekt 231 Hp i stället för 199 Hp. Tror inte heller att du behöver vara rädd för hyrbilar, vem hyr en S80 för att rejsa? Är bilen fräsch och har en bra historik tror jag inte det behöver bli problem.
Du har däremot en fördel om du köper din Volvo hos en Volvo handlare och försäkrar hos Volvia då gäller motorförsäkringen upp till 15000 mil.
av norrlanningen
Okej, värt att tänka på. Nu är det så att jag jobbar inom volvokoncernen, inte volvo personbilar. Så vi har dels rabatt på begagnade bilar men även service, försäkringar etc. Problemet med de begagnade bilarna är att det i 70% av fallen är dieselbilar sen är det ofta årsmodell 2010-2011 vilket ligger lite över min budget. Men vi får se jag har fått bra tips och håller utkik efter en lämplig bil.
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]