- tor 19 apr 2012, 21:29
#638626
Hej,
Jag har länge gått i bilbytartankar och på senaste tiden har jag spanat i den nya S80:n. Först sneglade jag på den "gamla" S60:n (05-07) men ser att den nya S80:n inte ligger långt ifrån prismässigt och då känns S80:n mycket nyare och fräschare. Efter en del läsande, mycket här på forumet, så har jag kommit fram till att en 2.5T(FT) passar mig, kör för lite för att disel ska löna sig, sen så börjar det löna sig med etanol om bensinpriset ska fortsätta stiga. Kör ca 1000-1200mil per år så ett tätare serviceintervall (1500 för etanol) är inget problem. Sen har jag inte bestämt mig om det blir automat eller manuell.
Har läst en del om att automatlådorna strular på dessa bilar, hur mycket sanning ligger i detta och är detta någonting som är avhjälpt på de senare versionerna (09 och framåt). Om man tittar på pappret så ser inte automaten ut att dra så hiskeligt mycket mer soppa än den manuella men även här på forumet verkar det som att i verkligheten skiljer det desto mer. Givetvis vill jag ha en automat men inte om det orsakar en massa strul. Tänkte försöka läsa på lite mer, är det samma motor/låda sitter i motsvarande V70, finns lite mer information runt den bilen.
Sen så undrar jag vad man bör titta extra nog på vid ett eventuellt köp, siktar på en bil som rullat ca 9.000-13.1000mil, helst 09-eller nyare. Vad gäller här, äldre bil och färre mil eller nyare bil med lite mer mil på mätaren?
Valet av automat eller manuell beror nog lite på vad folk kan säga om frågan ovanför. Jag har känslan att Volvos 2.5T motorer är väldigt stabila och går relativt felfritt, finns det någon nackdel att välja 2.5FT istället för 2.5T (tänkte rent driftmässigt)?
Har tittat lite på denna: http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_S ... ?ca=16&w=3
dock tycker jag den verkar billig sett till årsmodell/pris vilket får mig att misstänka att det är en före detta hyrbil.
Tacksamma för all hjälp jag kan få!
Sitter nu på en peugeot 307 som ska bort och givetvis blir valet Volvo!
Med vänliga hälsningar
Mikael
Jag har länge gått i bilbytartankar och på senaste tiden har jag spanat i den nya S80:n. Först sneglade jag på den "gamla" S60:n (05-07) men ser att den nya S80:n inte ligger långt ifrån prismässigt och då känns S80:n mycket nyare och fräschare. Efter en del läsande, mycket här på forumet, så har jag kommit fram till att en 2.5T(FT) passar mig, kör för lite för att disel ska löna sig, sen så börjar det löna sig med etanol om bensinpriset ska fortsätta stiga. Kör ca 1000-1200mil per år så ett tätare serviceintervall (1500 för etanol) är inget problem. Sen har jag inte bestämt mig om det blir automat eller manuell.
Har läst en del om att automatlådorna strular på dessa bilar, hur mycket sanning ligger i detta och är detta någonting som är avhjälpt på de senare versionerna (09 och framåt). Om man tittar på pappret så ser inte automaten ut att dra så hiskeligt mycket mer soppa än den manuella men även här på forumet verkar det som att i verkligheten skiljer det desto mer. Givetvis vill jag ha en automat men inte om det orsakar en massa strul. Tänkte försöka läsa på lite mer, är det samma motor/låda sitter i motsvarande V70, finns lite mer information runt den bilen.
Sen så undrar jag vad man bör titta extra nog på vid ett eventuellt köp, siktar på en bil som rullat ca 9.000-13.1000mil, helst 09-eller nyare. Vad gäller här, äldre bil och färre mil eller nyare bil med lite mer mil på mätaren?
Valet av automat eller manuell beror nog lite på vad folk kan säga om frågan ovanför. Jag har känslan att Volvos 2.5T motorer är väldigt stabila och går relativt felfritt, finns det någon nackdel att välja 2.5FT istället för 2.5T (tänkte rent driftmässigt)?
Har tittat lite på denna: http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_S ... ?ca=16&w=3
dock tycker jag den verkar billig sett till årsmodell/pris vilket får mig att misstänka att det är en före detta hyrbil.
Tacksamma för all hjälp jag kan få!
Sitter nu på en peugeot 307 som ska bort och givetvis blir valet Volvo!
Med vänliga hälsningar
Mikael