Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lukter sätter sig och kan vara synnerligen svåra att få bort.

Lyckligtvis störs jag inte av lite hundlukt -- så det är inte ett problem för mig. Däremot skulle jag aldrig köpa en bil där någon rökt...

Hundlukt brukar minska med tiden, men jag skulle inte förvänta mig att den helt försvinner. Speciellt när det är fuktigt brukar det komma tillbaka -- den härliga lukten av blöt hund. :wink:
Jag har 2 st Riesenschnauzer som jag har med mig då o då i min 01:a och då det har varit fullt ös i skogen en regnig dag så doftar det jycke av det mesta men det avtar tämligen snart om man håller rent sen underlättar det att jag har en dubbel Jeppebur dvs helbur så jyckarna kommer i prinsip inte åt klädseln.
Det är kolsvart där bak när båda bjässarna sitter och blänger ut med barsk min...
av Cox
Har hund jag med en Dobermann, plastmatta underburen, dammsuger i buren samt byter överdrag en gång i veckan till jycken. Kompisar som åker med mig som ej är hundägare undrar förvånat hur det inte kan lukta hund i bilen utan enbart skinndoft :D Så visst kan man kan man ha hund i bilen utan att det luktar hund i bilen. Allt har bara med hur noga man är med städningen i bilen att göra. Städar man inte och håller rent luktar det skumt även utan hund.
ZED1995 skrev:Hej det här är mitt första bilköp och jag behöver några expertråd :D

Förklaring:
Jag har letat efter en beg V70 från 2010. Nu har jag hittat en som jag gillar, den är till det mesta ren och i nyskick (svart delläder och Ice White lack) men har hundlukt och spår av päls. Man känner nästan inte lukten alls i framsätet och i baksätet känner man lukten om man anstränger sig, sen kan man inte sluta känna den. Har blivit tipsad om en spray som tar bort lukten.

Det jag funderar över är om en "hardcore" rekond behövs. Det känns synd då bilen är i det skicket jag beskrev ovan.
Det jag vill åstadkomma är den s.k. nya billukten, pälslös interiör och "antibakteriell behandling" eller vad det kallas.

Frågan:
Vad ska jag göra?

Ursäkta mig om tråden är förvirrande eller så, det är min första :P
Leta efter en hundfri bil.
av andy78
Jag har du råkat läsa din rubrik igen.
REkond nödvändig ?
Jag skulle säga nej, man kanske kan känna hund men ej så att en rekon ej är nödvändig.
Tycker man att det är jobbigt dammsug och kör lite klädseltvätt från macken på sprayburk med en svamp så försvinner en del fort.

Är det så att man vill ha ännu mer så kan man köra en helrekond och då blir bilen som ny.
andy78 skrev:Jag har du råkat läsa din rubrik igen.
REkond nödvändig ?
Jag skulle säga nej, man kanske kan känna hund men ej så att en rekon ej är nödvändig.
Tycker man att det är jobbigt dammsug och kör lite klädseltvätt från macken på sprayburk med en svamp så försvinner en del fort.

Är det så att man vill ha ännu mer så kan man köra en helrekond och då blir bilen som ny.
Nej.

När solen ligger på under högsommarn.... Hund.

Luktar gott.
av andy78
JohnLar skrev:
REkond nödvändig ?

Nej.

Luktar gott.
Hur då menar du?
andy78 skrev:
JohnLar skrev:
REkond nödvändig ?

Nej.

Luktar gott.
Hur då menar du?
Raderat på grund av brott mot forumreglerna
av ptrj
Brukar vara hundvakt åt min systers schäfer. Den älskar att rulla i blöta och verkar passa på att byta päls när det åker bil.
Damsug noga. Vid sidorutorna i bagaget samlas en hel del. Plocka ur allt som ligger ovanför reservhjulet. fäll ner baksätet. Kan du lämna bilen öppen för vädring ett par timmar med bagageinredningen urplockad så går det fort att bli av med doften. Passsa på att torka av all plast med ljumet vatten. putsa rutorna på insidan.
Lyckas alltid få bort att det luktar hund. Men det går åt städtid. :(
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]