Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mattson
Jag har kollat efter bränsleläckor men kan inte hitta nån.
Varje gång jag parkerat och backar ut så kollar jag där bilen har stått men kan inga fläckar se.
Har även haft den uppe på lyft och då har jag inte kunnat se eller känt någon lukt ifrån nån läcka heller.
Det känns som att när jag stannar bilen så visar tankmätaren ett värde och när jag startar bilen nästa gång så visar den ett mindre värde än innan.
Senast så stod den på 10 när jag lämnade bilen och när jag hämtade den så lös reservlampan.
Är detta ett vanligt fel?
Kan man inte lita på mätaren så mycket?
av Mattson
Igår när jag ställde bilen sist så lös tankmätaren och när jag tog bilen idag så hade den gått upp lite på mätaren och tankmätaren hade slocknat så körde jag ett par minuter och då började den lysa igen.
Är det dags å byta tankmätare?
Är det ett STORT jobb å ta ner tanken å byta givaren?
Användarvisningsbild
av Nexus
finns en lucka så du ska inte behöva ta ner tanken för byta givare om jag inte har helt fel. Kan ju även vara mätaren som felar. Men är det på gränsen till tomtank så kan lampan ju tändas lite beroende på bilens lutning ....
av Mattson
men ja körde på en väg med många backar både upp och nerför och tankmätaren lös ändå men när jag startade idag så hade den slocknat.
Tycker att det var så på mitt gamla mätarhus.
Jag har inget mer än klocka och utetemp i detta mätarhus jag har nu så kan inte kolla med trippmätarn.
Nexus jag tycker att mätaren har minskat å ökat lite hit å dit under en lång tid även när det inte vart så tom tank utan även runt 30L också.
vart kan jag finna denna lucka?
det är ju säkert orginal tankgivaren som sitter där å då kanske det är dags att byta den.
den kan ju inte kosta så mycket.
av JT855
Börja med att riva ut golvluckorna i bagaget och vika ner sätet för att få lite plats. Under golvluckorna finns två metallluckor. Under den större sitter bränslepumpen och under den mindre sitter tankmätaren om jag inte kommer ihåg fel. Tankmätaren är en avlång historia med en flottör innuti ett rör typ. Efter att man lossat plåtlocket som sitter med 4st 10 mm muttrar så gängar man lös plastlocket och lyfter. Då kommer hela röret upp. Tror däremot man kan vara tvungen att lyfta på locket till bränslepumpen också för att komma åt kontakten till tankmätargrejen. Nu skriver jag bara ur minnet så vissa saker kanske misstämmer men du borde komma ganska långt :)
av Mattson
tar för den info:n.
jag får testa och se om jag kan finna detta.
har du nån aning om vad en ny flottör kan kosta?

Enklast är väl skaffa delen via en bilde[…]

För din årsmodell säger använ[…]

Urkopplad kabel/rör?

Diesel? Är slangen är hård plast[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är […]