Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mattson
Hej.
Jag behöver byta evaporatorn på min 855 96:a.
Har någon tips på bra och billiga firmor som gör detta i Göteborg?
Jag vill bara ha delen utbytt, fyllning kan jag göra på ett annat ställe.
Jag har fått 7000 som pris och då fick jag köpa evaporatorn själv.
Kostar det verkligen så mycket?
Det är ingen här på forumet som kan göra ett sånt jobb till ett lägre pris?
Tack för hjälpen
Användarvisningsbild
av Funk
Tyvärr får man riva "halva bilen" för att komma åt.. På min -97:a skulle de kosta 13k då jag hade samma problem 2002..
Annars rekar jag TFS fordonskyla i Torslanda..

/Thomas
av *pettson*
Ska jobbet göras seriöst och utan risk för framtida läckor så ska instrumentpanelen ur bilen komplett, fläktsystemet ska tas bort ifrån torpedväggen och öppnas för att byta förångaren.
Ett jobb som tar runt 8 timmar för den vane.

Det finns dom som gör det på 4-5 timmar också, jag har varit med och sett såna till min förskräckelse.
När man lossar halva panelen, spänner upp en glipa mellan panel och torpedvägg med spännband så det knakar inredningen. Bänder bort klips och bryter bort skruvar. För att sen tvinga bort förångaren. Vid återmonteringen är hälften trasigt, där trycker man in fogskum.
För att till sist skruva dit panelen som inget hänt..
av Mattson
Det känns ju lagom kul att betala 7000 för ett sånt byte när det är halva priset av vad jag betalade för bilen.
Sen vet jag ju inte när kompressorn lägger av för den är säkert orginal sen bilen var ny å de kostar ju nästan lika mycket till. Jag har småbarn och därför hade det vart skönt med ac när solen steker.
Jag klarar mig min småbarn är ju känsligare med värmen.
Ingen som vet nån som gör jobbet svart till ett mycket billigare pris?
Användarvisningsbild
av StringerBell
Nej, det är det nog inte värt. Jag körde med trasig AC hela Juli. Det är egentligen bara långresor som blir jobbiga. I stan är det ju bara att dra ned rutorna och tänka på den gamla goda tiden.
av Mattson
Men det är ju så skönt å få bort all imma på höst å vintern med ac så det är ju inte bara sommar man har behov av det.
Jag hade själv kunnat göra det med hjälp av kompisen som vet hur man gör men han vill inte komma i kontakt med köldmedlet för han blir så sjuk av det.
Så därför måste jag hitta nån som vill hjälpa mig men det verkar svårt.
Jag kan ju plocka loss allt utom kylenheten och sen skruva dit allt igen men det blir ju svårt att transportera bilen till en firma som bara byter den och sen får ja skruva dit allt igen.
Hyra biltransport å så för den saken blir inte så mycke billigare å en hel del krångligare.
men 7000 betalar jag inte för det.
av SubMarine
Om du får systemet tömt och vakumsuget så är det väl inget som hindrar en att byta evaporatorn själv i garaget och sedan åka och få systemet trycktestat och fyllt när bilen är ihopmonterad igen?
av Mattson
enligt min kompis så finns det en del kvar i systemet även om man sögit ur de.
han vill inte röra de alls å utan hans hjälp blir de svårt

ja, alla nät stängs inte över en na[…]

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]