Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av marko67
Kan någon hjälpa mig med att reda ut mina felkoder? Bilen det gäller är en v70n 2,4t årsm.00 som har rullat 30.000 mil nu.
Har fått dessa felkoder:
644a -omställningsventil kamaxel,felaktig signal
-intermittent
6800 -laddningstrycksventil
- intermittent
4000 -evaporering kolkanisteventil.kretsfel
-intermittent
6440 -omställningsventil kamaxel,felaktig signal
-intermittent

Jag har gjort rent spjällhuset (gul etikett) då bilen tidigare gick ojämt på tomgången och nu funkar den kanon med varvnålen på 750 rpm .Bilen går bra vid gaspådrag så jag tror inte att det är nåt fel på magnetventilen heller,fast jag får en felkod på den(6800).Lmm är bytt sen tidigare och spjällhuset blev uppdaterad samtidigt..Jag har även bytt omställningsventilen för ca 1 år sen,iofs en begagnad från Sandviks Bildemo. Kan det vara som dom säger på Bilia
att man måste byta kuggdrevet till den samtidigt,annars fortsätter miljölampan att lysa ändå fast jag har bytt omställningsventilen?
Användarvisningsbild
av Vojje
Ta loss omställningsventilen och rengör den. Därefter gör du oljebyte.
Om din bil inte låter som en påse nötter är det nog inget fel på drevet.
av marko67
Ok,då ska jag pröva att göra rent ventilen. Jag bytte olja o filter förra veckan när bilen passerade 30.000 mil så jag hoppas att bara rengöring utav ventilen räcker..Tips på hur jag ska rengöra ventilen? Tryckluft eller trasa o lösningsmedel?Jag har även kopplat ur batteriet för att släcka miljö/motorlampan och det har funkat bra ända tills man stängt av bilen och sen startat om bilen på nytt,då tänds lampan direkt igen.
Användarvisningsbild
av Vojje
marko67 skrev:Tips på hur jag ska rengöra ventilen? Tryckluft eller trasa o lösningsmedel?Jag har även kopplat ur batteriet för att släcka miljö/motorlampan och det har funkat bra ända tills man stängt av bilen och sen startat om bilen på nytt,då tänds lampan direkt igen.
Man vet aldrig vad en ny ren olja drar med sig för skit. Jag gissar på tryckluft för rengöring.
Varje gång tändningen sätts på görs en kontroll av VVT-enheten. Därav felkoden och funktionen stängs av.
av marko67
Ja g körde för länge med den gamla oljan innan bytet vid 30.000 mil,det vet jag..då får jag hoppas på att det har fastnat nåt skit på nätet på nya packningen som jag bytte till då samtidigt som jag satte dit den beg. ventilen.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]