Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Bärsa skrev:Bild
Här är en närbild på baksidan an mätarhuset,kabeln jag satte dit extra är den grå som har röda skor i båda ändar,man kan också se att kretsen(Tenntråden)har gått av,brunnit p.g.a kortslutningen.
Bärsa skrev:Bild
Passa på att byta trasiga instruments belysningslampor,det är de 16 runda svarta plastlocken i överkant,bak där sitter de.
För att ta bort mätarhuset och göra detta jobb så behöver du inte lossa några kablar alls,heller inte ratten.
2 mindre skruvar finns för att lossa hela huset,de sitter bakom den lilla plastbiten där det står "endast blyfri bensin",och motsvarande sida där man justerar instrumentbelysningen,dra bara huset mot dig,går lätt att få ut,vänd det bara upp ovh ned på instrumentpanelen..börja jobba.
Nej,och åter nej..det finns inga säkringar relaterade till problemet,normalt kan man tänka så..att en säkring ska ta smällen och att det inte ska bli kortis.MEN..det är inte kopplat till någon säkring från volvofabriken,om du inte tror mig så ta fram säkringarna eller schemat för vad säkringarna går till så ser du att inga säkringar finns till kretsarna,de brinner av istället med reparation eller byte av instrument som gäller.Så lite nytt finns nog i allafall under solen..även för "vana"skruvare.T.o.m verkmästaren på Volvo fattade ingenting av detta problem,bara att byta hus sa han,inga andra lösningar är möjliga.Men det är roligt om man kan bidra med en erfarenhet av ett problem så att andra kanske inte behöver slita sitt hår i frustration över att inte lösa ett problem,till en billig peng på ett smidigt sätt,förhoppningsvis.
Hmmmm...intressant,men kruxet är att på min finns ingen sådan säkringsbygel,och om det funnits det så skulle naturligtvis Lars-Olov i Fjugesta vetat det som renoverat hundratals hus.Dessutom hade det ju inte blivit kortis på mitt hus om det funnits en sådan bygel.När jag sa till Lars-Olov att jag kollat säkringarna så sa han direkt att det inte finns säkring till kretsen utan att det som händer är att kretsen går av.Dessutom borde verkmästaren känt till denna säkring om det funnits någon.Så min spontana enda förklaring till din skiss är att den måste vara för antingen senare alternativt tidigare modeller.
Ni hart nog era poänger var för sig, men om en "krets" = en kretskortsbana i det här fallet, går av så är det ju en säkring. Den är tillverkad för att släppa igenom en max strömstyrka. Blir det mer av någon anledning så brinner den av. Exakt så fungerar en säkring också. Den behöver inte sitta på någon keramikkropp eller annat för att kallas säkring.
I det här fallet, som jag inte har sett i verkligheten, framstår det i alla fall som möjligt och fullt funktionellt att byta ut "kretsen" om den brinner av. Därför blir jag lite betänksam till Bärsas kabel. Den ser ut som en 1,5 kvadrat, röda kabelskor. Den brinner inte av i första taget utan det blir instrumentpanelen som får "ta smällen" om något jäkelskap skulle inträffa.

Vill man, så finns det tabeller på hur grov en kabel skall vara för att fungera som säkring till en viss max strömstyrka. Men det är nog bättre att köpa det som är färdigt för ändamålet. Skulle det vara så att det har slutat tillverkas eller av någon annan orsak, så kan man sätta en hängsäkring med rätt värde på Bersas kabel. Det skulle i alla fall för mig se mer seriöst ut.
Man klipper ju bort den gamla delen som sitter där sen sätter man dit den nya bygel delen som ersättare istället för att bytta hela alltet.

Och som rådlös säger är nog bäst att sätta dit en säkring, så det finns också säkringar för hålmonterat på kretskort som ser ut som en resistor i storlek som man kan skruva dit istället fast då gäller det att ta reda på vad det ska vara för värde på den.
Tack för tipset om hängsäkring.Du har rätt ang.kabelns tjocklek..det ska vara en 0.75 kabel men hade 1.5 hemma för tillfället,ska byta till 0.75+sätta hängsäkring för säkerhets skull.
Forumet är kul,man lär sig ett och annat här.
Tack SA4AQS..ska titta på din lösning som säkert håller bra på sikt.
Men tillfälligtvis så funkar min provisoriska lösning bra.
Ska kolla lödning i bensinmätaren idag också som du föreslog tidigare.

Förresten..någon som vet av nya eller nästan nya bakljus till 745??Kanske någon som har liggandes på en hylla? Inget fel på mina men börjat att bli något matta..går ju att tillfälligt att få blanka genom att ta valfri ny olja eller fett och gnugga dem med trasa.vill ha original utförande på dem,ej rödvita eller mörktonade.Tycker det är för dyrt att köpa på Volvo.Har kollat Blocket,men de säljer bara nya rödvita där,Tradera har ingenting.

16V modellen hade kraftigare stötdämpare[…]

D2an fick spikskor idag, hyggligt slitna bel&aum[…]

Multirem V60 D4 181 hk

Stämmer ju bra, kamremsbytet skedde vid cir[…]

Hej, jag är ny här på forumet men […]