Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av semmelman
Får en liten liten rostskada fixad å ska måla på lite lackstift men jag kan nu inte för mitt liv komma på vad killen sa om jag skulle lägga på klarlacken inom ett dygn eller efter ett dygn, nån?

Har bortskavt klarlack på kofångaren, matt färg liksom, kan man bara spruta på klarlack själv med hyfsat resultat eller måste man ha på ny färg innan klarlacken? Eller är detta nåt för proffsen?
av semmelman
Okej, 11 år gammal bil... men hur var det med mitt klarlack, ska jag vänta ett dygn eller inte efter jag lagt på färglagret?
Användarvisningsbild
av Vojje
semmelman skrev:... men hur var det med mitt klarlack, ska jag vänta ett dygn eller inte efter jag lagt på färglagret?
Det som gäller är att färglagret måste torka innan du klarlackar annars blir det en matt yta.
av Jonas_latt
Om jag förstår rätt så undrar du hur långt efter du har lagt på färg ska klarlacken på?
Den ska på direkt när färgen börjar torka eller har torkat. Beror självklart på temp men kanske en timme efter färgen har lagts påskulle jag på med klarlack. Att vänta förlänge är synd. Det är klarlacken som skyddar att köra utan 'skydd' på färgen e synd
Tips få ut ABS givaren fram

Va nog inte fel på givaren ... visar fortfar[…]

Byta tändningslås

Gammal tråd men undrar om det finns nå[…]

V70 2009 DSTC problem!

Förklaring av problem: I helgen lånade […]

Kan man se genomsnittlig el-förbrukning i bil[…]