Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Droopy
perhall skrev:Om man går in på volvotorget står "V70T4F 257900... ".."Fortsätt bygg på Bygg Din Bil - och där är priset 287000... klart kunder blir förvirrade. T4 har ju varit orimlig billig, nu är den mer normalt prissatt jämfört med t ex D2 och D3.../PH

tror Volvo skjuter sig själva i foten iom deras mål om 1milj sålda bilar/år, nu vet jag iofs inte hur stor del av omsättningen T4 står för men nu käns den inte prisvärd längre, nu när klivet till D3 minskat radikalt.

Jag har en känsla av att denna prishöjning har kommit till av någon "anledning" och i Juni/Juli kommer nya kampanjer på T4 MY13.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Det är väl som så att Svenska marknaden inte längre är navet i Volvos verksamhet, så vad som händer här är inte jätteviktigt totalt sett för Volvo, med avseende på miljonen sålda bilar alltså..
av Enzo
V9097 skrev:Kan bara instämma.

Det skulle varit mycket klokare av Volvo att göra en D4 AWD baserad på 2,0 liters motorn, och dessutom erbjuda manuell låda. Samt en prissättning som kunde locka några tjänstebilister

Är det någon som ver varför awd enbart erjuds med 2,4liters motorn med dubbelturbo (T6 undantagen)? Finns det något mekaniskt under skalet på awd-bilarna som gör det svårt att kombinera 2,0-motorn med awd.
Fast 2-litern drar ju mer, så CO2-argumentet faller ju.

Men jag har en enkel lösning, köp en annan bil om det inte passar. De här argumenten känns ju lika ihåliga som att komma och säga att Merca S-klass inte finns med 1,6-liters etanolmotor. Det är väl bara att inse att bilarna lirar i olika divisioner. Passat upplevs som en snikigare och billigare bil helt enkelt. Vill man ha en 2-liters fyrhjulsdriven bil med manuell låda, köp Passat då. Kan man tänka sig att betala lite mer, för att få en starkare motor och en trevligare bil (i mitt tycke), ja då kan man göra det också.

Det säljs massor av XC70 med D5 och automat varför skulle Volvo ändra på det. Jag skulle tro att de har betydligt högre marginal på dem än vad de skulle ha på en rabatterad 2-liters V70 med manuell låda.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Spoiler »
Problemet är väl att volvon lirar i en annan divison med automatlådan som är så grymt ineffektiv att den spränger alla våra CO gränser för vad som är tillåtet för våra tjänstebilar.

De spelar alltså ingen roll hur mycket man är villig att betala, volvon kvalar inte in i alla fall med automatlådan.

Då är det ju en himla otur att volvo totalvägrar att sälja bilen med manuell låda till AWD i V70.
av Enzo
Det dröjer innan den klarar miljöbilsgränsen iaf. Och det där med grymt ineffektiv är återigen bara skitsnack faktiskt. Ja, det är en stor, tung och stark bil med en konventionell automatlåda. De verkar sälja riktigt bra ändå. XC70 D5 ligger på 149 gram med man. Och en D3 2.0 i V70 är väl törstigare, den drar ju i framhjulsdrivet utförande 3 gram mer, så rimligtvis hade den hamnat på 152 eller nåt sånt.

Så visst, en Drive AWD kanske ...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Enzo skrev:Det dröjer innan den klarar miljöbilsgränsen iaf. ...
Vi och flera andra företag har har 150 gram som miljögräns så XC70/V70 D5 kvalar in så länge man kör manuellt.
Enzo skrev:[ Och det där med grymt ineffektiv är återigen bara skitsnack faktiskt. Ja, det är en stor, tung och stark bil med en konventionell automatlåda. De verkar sälja riktigt bra ändå.
Visst har D5 sålt bra, håller med, alla mina kollegor åker D5 Aut. Frågan är bara vad som händer nu när man satt 150 gram, Kan alla tänka sig att byta över till manuella lådor.

Ineffektivt, Skitsnack ? Automaten har ju 30 gram mer CO2 och hamnar på en helt annan planet vad gäller utsläpp och straffar därför ut sig som tjänstebil hos oss från med flera i och med i år. Inte tycker jag att det låter effektivt precis år 2012. Hade den varit effektiv borde den väl också kvalat in så alla kunnat fortsätta åka automat.

Jag undrar verkligen om alla mina kollegor kan tänka sig börja växla manuellt eller om de kommer välja andra alternativ istället. Och i fallet V70 D5/D4 AWD har de ju inte ens något val då volvo vägrar sälja den med annat än automat så där är det ju helkört.
Användarvisningsbild
av Guligan
T4/T4F har tidigare varit nettoprissatt. Jag tror prisskillnaden i praktiken inte blir så stor när MY13 är färdigprutad.
av perhall
Jag fick normal rabatt på MY12-priset på T4:an jag köpte, ungefär som jag brukar få dvs. ca 8-9%.
Så jag tror inte att den var nettprissatt även om tanken slog mig när jag tre veckor efter att ha fått min MY11 såg prislistan för MY12... dessutom har ju en del sålt den ännu billigare, t ex bra bil V70 för 239900
PH
av Droopy
Dam, vad sur jag är att säljaren tabbade sig så med kärran, tyckte det kändes grymt prisvärt och en ny volvo har man ju bara drömt om.

Nu pyste luften ur en och det blir väl till att vänta på V70 Classic.
av perhall
Droopy skrev:Dam, vad sur jag är att säljaren tabbade sig så med kärran, tyckte det kändes grymt prisvärt och en ny volvo har man ju bara drömt om.

Nu pyste luften ur en och det blir väl till att vänta på V70 Classic.
Tror jag minns storyn (orkar inte använda sökfunktionen :lol: ) - du fick fel inredningsfärg i en Ocean Race T4 MY12... tycker din säljare borde vilja hjälpa dig... o hitta en lösning... /PH
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare