Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jeg fikk byttet frontrute (vindruta på svensk) på min Volvo XC70 Summum 2009 modell på forsikring i juli 2011. Byttet originale pusserblad i januar 2011 og nå i april 2012. Ny rute fra Volvo har iflg lokal Volvo-forhandler 24 mnd garanti og de ønsker foreløpig ikke å reklamere på ruten til Volvo (de vil se problem med slitasje litt an). Forøvrig meget god service på det meste hos forhandleren (återforsäljare)...

Nå, i april 2012, oppdager jeg at pusserne har begynt å lage striper i ruten, med mer synlig mønster der pusserne snur på ruten. Spesielt synlig i motlys. Dette har jeg aldri sett på mine 3 tidligere biler (som alle hadde originale frontruter: 850 1996, V70R AWD 1999 og V70 D5 2007).

Bilen står stort sett i garasje og har sjelden morgenstart med frost på rutene. Kjører stort sett lokalt på asfaltveier på Vestlandet og ikke på motorvei.

Hva i all verden er dette slags fenomen? Er glasset i rutene blitt dårligere og/eller har pusserbladene blitt av dårligere kvalitet? Skal nye ruter behandles på noen spesiell måte før man kjører i vei? Kan man skrubbe eller polere vekk disse sporene etter viskerblad?

Hva sier dere som jobber hos Volvo eller jobber spesielt med bilglass?
Senast redigerad av 3 SagaPer, redigerad totalt 0 gång.
Hmm.. merkelig at du skulle ta opp dette, da jeg selv har merket stor forskjell
i frontruten (og forsåvidt de fremfre siderutene) på min 2010: S80, sammenlignet
med forrige bil (2005: S60). Synes at slitasje merkes langt mer på min S80, jeg
kjøpte den ny fra forhandler her i Sverige - og nå som bilen er to år, kan man under
visse lysforhold virkelig se tydelig slitasje spesielt i øverste del av ruten. Tror mye
av dette kommer bl.a. av børstevask, men har ikke vasket denne bilen mer
enn min forrige S60 - så jeg synes det er merkelig uansett. Lurer på om fler har
lignende erfaringer.
Det er rart at ikke dette temaet går igjen i flere Volvo-forum. Finner nesten ingen diskusjoner om dette (har søkt både i Norge, Sverige og på engelsk). Forøvrig vasker jeg vel bilen ca 1 gang pr mnd i snitt i maskin (med børste). Gjorde det samme med tidligere biler. Kunne ikke se denne type slitasje tidligere. Skal prøve å få tatt noen bilder senere og publisere her.

Hva sier dere svensker? Er det noen med nyere biler her inne som har ekstraordinær slitasje på vindrutan?
Har en 5 mnd gammel V60, og har vært EXTREMT noga med att inte skrapa rutorna fria från is i vinter, men anvanda varmaren. Men var vel en 2-3 ganger i vinter jag måtte skrape pga. ikke hadde startet varmeren. Og jeg har fått en repa mitt i synsfeltet etter en helt normal plastisskrape. Blir ikke forvånad om det viser seg at rutene har blitt mykere.
Jag köpte min XC70 -09 i november förra året och har inte märkt något av detta. Visserligen sas det mig att vindrutan var nybytt när jag köpte den så tidigare ägare kanske har haft samma problem?
Legger ved 2 bilder av 8 måneder gammel frontrute. Det første bildet viser slitasje fra venstre vinduspusser (midt i synsfeltet for fører). Det andre bildet viser slitasje fra venstre vinduspusser ved A-stolpen. Jeg synes dette er helt ekstraordinær slitasje på en ny frontrute.

Bild

Bild
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]