Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan..

Jag har flera problem med min V70 -01 2.4 T fd polis...

Det första problemet är att jag har 209hk orginal i bilen men det känns som att det skulle sitta en 1,4 liters seat motor i den , Detta hade jag funderingar på om det kunde bero på att "STCA" Eller Antispin'en tänds utan någon speciell anledning även om det är torrt och fint ute , denna kan vara släckt under flera mil och sedan tändas av sig självt utan anledning, För tanken med antispin är väl att den ska strypa motorn? Vad kan isf felet med Antispin'en vara?

Problem nr 2

Vibration i framvagn vid 90+ övergår efter 110+ till vibration i ratten , hade detta problem med vinterdäcken på men då kom skakningarna i 70-80, sedan bytt till sommar däck och då kom dom vid ovannämnda..

Problem nr 3

Pendlar med bilen mellan Mora och Örebro varje vecka, förra veckan åkte jag från Mora och på motorvägen mellan Borlänge och Ludvika skulle jag köra om och upptäckte då att bilen inte växlade ner vid "Kickdown" Stannade då bilen och stängde av, Startade sedan igen och problemet var borta, Uppkom igen vid örebro, och motorn självdog i uppförsbacke där.. fick sedan se att det bara var ett streck där det ska stå D "Drive" i den lilla rutan i instrumentpanelen, Sträcket försvann inte vid "manuell" nedväxling inte heller växade bilen ner utan var kvar på högväxel?

Tacksam för alla svar!

MvH Polislookalike
Ja du.....
Att komma ihåg gällande ett "polis-chassie" är att plattan och alla bussningar är hårdare/styvare vilket medför att vibrationer känns mycket tydligare.

Vibrationer från transmission runt 80 km/h är mycket vanliga, speciellt i kombination Automat+AWD.

Gällande växellådorna på V70n i polisbilarna är det väl det vanligaste av dyrare karaktär som går sönder. Lådan brukar packa ihop runt 12000-15000 mil.
Speciellt om bilen gått som ordnings-/hundförarbil.
Trafikbilarna brukar av hävd hålla ett bättre skick och har blivit mildare behandlade.

Maskinellt brukar bilarna hålla bra sånär som på växellådorna.
Chassiet brukar vara slut efter ca 18000 - 20000 mil då de blir "mjuka".

Hoppas det ordnar sig för dig!
Jag skulle kolla upp felkoder innan. Kan ju vara mycket såsom givare, hårdvarufel tja allt möjligt. Vad gäller lådan så kanske du skall spola lådan och få mjukvaran uppdaterad. Sök också på B4 lock kan ju kanske vara något. Hur är ditt gasspjäll? Rengjort/bytt/uppdaterat?
JimBob skrev:Ja du.....
Att komma ihåg gällande ett "polis-chassie" är att plattan och alla bussningar är hårdare/styvare vilket medför att vibrationer känns mycket tydligare.

Vibrationer från transmission runt 80 km/h är mycket vanliga, speciellt i kombination Automat+AWD.

Gällande växellådorna på V70n i polisbilarna är det väl det vanligaste av dyrare karaktär som går sönder. Lådan brukar packa ihop runt 12000-15000 mil.
Speciellt om bilen gått som ordnings-/hundförarbil.
Trafikbilarna brukar av hävd hålla ett bättre skick och har blivit mildare behandlade.

Maskinellt brukar bilarna hålla bra sånär som på växellådorna.
Chassiet brukar vara slut efter ca 18000 - 20000 mil då de blir "mjuka".

Hoppas det ordnar sig för dig!
Det har varit just hundförarbil, Men även Fångtranport av något slag, mjuka efter ca 12-20000 mil, Pärlan har gått 38000 så det är nog ett av bidragen till felen :P Men just växellådan i sig går hur fint som hellst det är som att datorn slutar skicka signaler och den slutar helt plötsligt växla och stannar på den växeln som är i, :S
dieselmagnus skrev:Jag skulle kolla upp felkoder innan. Kan ju vara mycket såsom givare, hårdvarufel tja allt möjligt. Vad gäller lådan så kanske du skall spola lådan och få mjukvaran uppdaterad. Sök också på B4 lock kan ju kanske vara något. Hur är ditt gasspjäll? Rengjort/bytt/uppdaterat?

Ska till bsr och köpa felkods dosa idag , hoppas på att få några svar .. :)
Just problemet med växellådan tror jag ju själv inte beror på växellådan i sig utan snarare att problemet sitter i datorn..
Elpriset

Fast avgift för villa upp tll 63A hos oss (G&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]