Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Magnatec duger säkert för 99% av alla Volvoägares behov men det känns lite sniket av auktoriserade verktstäder att snåla på det sättet.

Byter man med 1000 mil intervall och varje år så är jag också helt övertygad att man kan använda mycket billigare oljor än Castrols Edge, Mobil1 osv. Biltema funkar säkert. Precis som Vojje säger - när skrotade man en bil sist för att motorn var mekaniskt utsliten pga oljekvalitet?
Många tittar ju bara på priset och tror att dyrast är bäst. Så är ju inte alltid fallet. Många fnyser åt Biltemas grejer. Visst det finns skit på Biltema men de har faktiskt mycket bra saker som ex deras helsyntetsolja.
På Ica Maxi har de ju Shell Helix Ultra för 450kr/4 l och ibland säljer de den för 299kr brukar köpa där. Shell har ju erkänt bra olja.
Så länge klassningarna uppfylls så är det lugnt oavsett vad det står på förpackningen.
Tidigare körde jag BMW 330, då köpte jag alltid dem dyra oljorna och bytte en gång om året. Men nu när man kör Volvo så tänkte jag att volvo:n kanske klarar sig på lite billigare oljor, om man fortfarande byter en gång om året. Det jag egentligen var lite fundersam över var hur kinkig turbon är, då jag aldrig haft bil med turbo tidigare och saknar erfarenhet om detta.

Sen hoppas jag att 5w-40 gör att det tickar mindre vid uppstart, jämfört med min olja idag 0w-30 som gör att den tickar en del.

Vi får se vad resultatet blir, kommer att testa Castrol Magnatec 5w-40 ändå.
Inga problem med att köra en turbofemma på 5w40. Det som är kinkigt är alla korta körningar men det är samma problem med alla motorer. Kör man endast 160km/h i Tyskland varje dag då ska man kanske ha en bättre olja.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]