Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Har både en S70 2.5 GLT och en V70 2.5 SE, båda manuella av -98 års modell. Då bilarna börjar bli lite gamla så funderade jag på att köpa ett OBD-instrument för att kunna släcka servicelampan/läsa och radera felkoder. Då det finns en uppsjö av olika OBD-läsare att välja mellan så tänkte jag att jag hör av mig till JagRullars medlemmar som borde vara mer eller mindre experter på vilken läsare jag ska välja. Har föjande önskemål:

- Prisvärd = måste INTE vara billigaste möjliga
- Enkelt handhavande, har inte lust att jaga programvara & strula runt i 14 dagar innan jag får igång den. Dock så är det helt OK att köpa en kontakt + ladda ner lite programvara som sedan hoppar igång utan strul...
- Har egen pc, så det går bra med kontakt + programvara
- Ska helst kunna läsa och radera ALLA felkoder på ovanstående bilar, samt släcka servicelampan
- Enkel att köpa, inte någon obskyr hemsida hos något bakgårdsföretag utan garantier ( fast har de ett riktigt bra pris så kan det vara OK...)

Jag har visserligen god pc-vana sedan 20 år och en datakunnig tonåring i hushållet, men har tröttnat på strulande programvaror...

Kort sagt, en prisvärd OBD-läsare som inte kostar skjortan och är enkel att använda och få igång. Om den sedan ska kopplas till pc eller ej, det får era rekommendationer visa...

Men självklart är ALLA förslag välkomna!!!

Välkommen med ditt förslag, så får vi se vad det mynnar ut i till slut...

Mvh Andazon
Jag har En ELM 327 blutooth adapter som jag använder till tourqe på android.
Fungerar bra för va det är att endast läsa av obd dsv den kan inte läsa felkoder för någon märkesspecifik komponent tex ABS, Airb, startspärr m.m.
Inte släcka servicelampan.

Jag har dock provat den på en v70 98 med lysande motorlampa och den kunde läsa av felkoden.
Problemet var felaktiga lamdasonder.
Enda bilen jag haft problem med den sa helt enkelt "inga felkoder lagrade"

Men otroligt behändig att ha när motorlampan tänds generellt

En vagcom 409.1 kabel fungerar det volfcr 1.3 tror jag att det var.

Du får nog lägga ned lite tid i värsta fall på en progamvara, tid som du sparar in när du mekar själv och använder diagnosen.

För din årsmodell säger använ[…]

Urkopplad kabel/rör?

Diesel? Är slangen är hård plast[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är […]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Hej allihopa! Jag önskar lite inputs. Jag […]