Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erico
llesrof skrev:
Erico skrev:3000:- för en 2,0 lät dyrt. Servade min 2,5t förra månaden på Volvo i Umeå och där gick en 2,0 på 1900:-.
Gjorde de samma sak på din bil då? Service 2.0 är väl inte en produkt utan ett servicekoncept och vad som görs på servicen är ju olika beroende på vad som är slitet eller trasigt?
En 2,0 är alltid en 2,0 efter som det är ett fast pris man får innan man lämnar in bilen.
Användarvisningsbild
av Ejma
Enligt tjänstebeskrivningen för Volvo Service 2.0 ingår bara SW uppdatering (+ andra tjänster som med stor sannolikhet inte kommer användas), inget annat. Är det så magert?
Användarvisningsbild
av Erico
Ejma skrev:Enligt tjänstebeskrivningen för Volvo Service 2.0 ingår bara SW uppdatering (+ andra tjänster som med stor sannolikhet inte kommer användas), inget annat. Är det så magert?
+ Oljebyte med filter och en rätt så omfattande koll inkl assistans. Tex fick jag veta att en yttre styrled hade ett litet glapp mm, så ganska mycke för mina satsade 1900:- tycker då jag i alla fall.
av Rellac
Har min bil inne på Mekonomen just nu, och det tar emot. Men jag ger fan i att byta kamrem och vattenpump själv faktiskt.
Bilia ville ha 5700kr och Mekonomen 4200kr. Det är 1500kr man kan ha roligare för.
Med tanke på att jag gör allting annat själv så sparar jag in en ev "assistans", men skulle bilen stanna löser jag det på annat sätt.
Oljebyte är ju en rolig sak på Bilia, de ville ha 1500kr sista jag frågade, men om jag byter själv med orgfilter och Q8 olja med samma spec som "Castrol magnatec" så kostar det mig ca 490kr. Det är kul att spara pengar.
Tilläggas bör väl att jag byter olja var 1000e mil, eftersom jag är helt säker på att min motor mår mycket bättre då.

:-)-)
Användarvisningsbild
av Vojje
Rellac skrev: Tilläggas bör väl att jag byter olja var 1000e mil, eftersom jag är helt säker på att min motor mår mycket bättre då.
Det är ändå rosten som tar den till slut. Eller ett kopplingsbyte. Eller att hela dataskiten lägger av. Men kamaxeln var fin, kan det stå på gravstenen :shock: .
Användarvisningsbild
av StringerBell
Vojje skrev:
Rellac skrev: Tilläggas bör väl att jag byter olja var 1000e mil, eftersom jag är helt säker på att min motor mår mycket bättre då.
Det är ändå rosten som tar den till slut. Eller ett kopplingsbyte. Eller att hela dataskiten lägger av. Men kamaxeln var fin, kan det stå på gravstenen :shock: .
Så sant, så sant.
av Rellac
StringerBell skrev:
Vojje skrev:
Så sant, så sant.
Rost? Tvättar ni inte era bilar?
Kopplingen är bytt för 15k mil sen, och jag slirar inte som en pensionär så jag räknar med att den håller 15k mil till.
"Dataskiten" är ju svårare att förebygga, men det finns ju alltid beg delar ;) Klart kamaxeln ska vara fin :-DD
Jag har nog den enda bilen som har rullat 31500mil på org magnetispagetti spjäll. :-)-)
Användarvisningsbild
av StringerBell
Rellac skrev:
StringerBell skrev:
Vojje skrev:
Så sant, så sant.
Rost? Tvättar ni inte era bilar?
Det rostar av all luftfuktighet över ökenklimat. Hur skall du undvika rost?
av andy78
Ett tips är att om man servar själv är att handla olja på ica maxi de brukar ha kampanjer på olja shell helix ultra för 299kr 4 liter.
Köpte även mobil1 också en gång för 299kr.
Döm om min förvåning när jag gick förbi bildelshyllan en gång när det itne var kampanj då var det ändå 299kr angivet på hyllan.
mede det oljapriset så blir oljebytet väldigt billigt.
Användarvisningsbild
av Erico
andy78 skrev:Ett tips är att om man servar själv är att handla olja på ica maxi de brukar ha kampanjer på olja shell helix ultra för 299kr 4 liter.
Köpte även mobil1 också en gång för 299kr.
Döm om min förvåning när jag gick förbi bildelshyllan en gång när det itne var kampanj då var det ändå 299kr angivet på hyllan.
mede det oljapriset så blir oljebytet väldigt billigt.
Nu vet jag inte om det skiljer sig mellan olika motorer men min bil ska ha en "Longlife"-olja som om jag inte mins fel kostade ca 180 kronor litern (Castrol). Vet att Biltema på senare tid fått in en olja med rätt spec i sitt sortiment (http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... ife-36926/) men har aldrig sett nått liknande på Ica-Maxi.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]