Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

oldtimersmc skrev:Drivknutar brukar "knäppa" ryttmiskt vid stora rattutslag hastighetsberoende. ABS i ingrepp (samma som antislir) låter typ Trrr många ggr/sek Hjullager låter illa hela tiden och behöver inte glappa för att vara dåliga (kollas enkelt genom att du kör en par km utan att bromsa och låter sedan bilen rulla tills den stannar och känn sedan på fälgen på båda framhjulen och är den ena fälgen varmare än den andra så byter du det hjullagret.

Men ta ut bilen på en tom större parkeringsplats och kör runt till du hör ljudet stanna i det läget och ta en bra lampa och lägg dig ner och kolla om det möjligen kan ta i någonstans, verkar inte det troligt så lossa matningen till abs och ta en tur så kan du avfärda det.
Jag har misstänkt dåliga hjullager sen tidigare men alla fälgar/ nav blir jämnvarma så lagren bör vara okej. Men skulle nu ett lager vara dåligt så borde de ju vara riktigt dåligt och glappa om det tuggar så jävligt som det gör när jag svänger?..

Drivknutarna kan det väl inte vara heller? Hade som sagt inte minsta lilla bekymmer innan jag bytta däcken. Och dessa är dessutom väldigt fräscha.

Det känns alltså i hela bilen när det tuggar. De hoppar inte men de känns som däcken glider till mot asfalten, som om jag hade stel differential eller helt störda hjulvinklar.... Helt jä**a hopplöst.... Skitbil...

Hur testar man det där med abs:en? vart lossar man matningen till denna? Rycka en säkring? Kommer det bli några följdproblem om man avaktiverar abs:en sådär?

Ska kolla om det kan ta i någonstans också men jag har svårt att tro att det skulle vara felet.. :???:

Aja, tack för alla bra svar hittills!
Noterade idag att jag har synligt mer negativ camber vänster fram jämfört med högersidan, så någon vajsing med hjulvinklarna är de säkert efter att jag bytt lite prylar ( förstod jag från början att det skulle bli, men inte så extremt som det nu verkar vara... ).

Vet inte hur de ser ut med toe, men de får bli en hjulinställning och hoppas att det är det som är felet...
Det finns en säkring till abs-pumpen som du kan släppa på går även att lossa matningen till pumpen och den sitter under ecu:n dvs absblocket det är den grova 2-poliga anslutningen.
Men det är lättare att söka rätt på säkringen.
Du lär få en felkod som du möjligen måste återställa med en codläsare, det var ett tag sedan jag strulade med dessa grejer så jag kommer inte i håg riktigt men jag har för mig att det inte behövs då systemet gör en självtest vid ca 30kmh då skall lampan slockna vill jag minnas.
Gissar att du handlat länkarmar från B-tema då kan du ha fått fel grejer och då går bilen som en full huggorm...
Men ställ framvagnen och förklara att du har de problem som du upplever, det kan ju vara någe uppenbart som är fel som en van mek ser på nolltid.
Skulle det vara absrelaterat så skulle jag sätta en slant på att kuggkransarna är spräkta/sönderrostade.

Ps bytta =hink :wink:
De lär ha pillat ordentligt om det gav den symptomen som du angav :D
Men slutet gott allting gott. :)

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]