Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Lägg alltid kallavfettningen först, på torr bil. Sedan alkalie, t.ex HD-grön.

Tar du en liter kallavfettning och späder med 10 liter vatten så blir effekten kraftigt reducerad. En liter HD-grön utspädd med 10 liter vatten är väldigt, väldigt koncentrerad fortfarande. Du kan t.o.m blanda 1 liter HD med 50 liter vatten och ändå har du effekt kvar!
Kommer paketet med polermedel jag funderar på att köpa räcka till tre ganska nya bilar eller skall jag slå till och köpa 1liters förpackningar? Hur länge håller en öppnad flaska?
Så länge man förvarar medlen frostfritt så håller dom länge, en liten omskakning bara innan man börjar så är saken biff.
Det går inte åt speciellt mycket polermedel, ett nybörjarfel är nog snarast att man använder för mycket... FireGlaze räcker till 7-8 stora bilar och polermedlen bör räcka till 2-3 stycken inte alltför dåliga bilar.

/Thomas
Funk skrev:
bbvnet skrev:kan bara säga att detta fixar funk.. men bara komihåg att lägga på kallavfettningen först..;)..
Tjenare Bollnäsare, och varmt välkomna !

/Thomas
Tjena Thomas tack för det.

datakrasch förra veckan :-O)
men nu är man på banan i gen :mrgreen:
Nu har jag fått alla mina produkter, utom Ultima som verkar vara svår att få tag på nu för tiden. Tänkte att jag skulle sätta igång att snygga till bilarna nu men har lite frågor innan jag sätter i gång.

Min bil: 2 år och 7000 mil, nylackad huv. En del tvättrepor och ordentligt blästrad bakom främre hjulhus. Gör jag rätt om jag fört polerar lokalt på de värta ytorna med det grövsta polermedlet och sedan tar hela bilen (utom huven som är nylackad) med det mellan grova medlet och till sist lägger på Fire Glaze?

Mammas bil: Snart 1,5år v60 solid röd, 2000mil. Ganska mkt tvätt repor då hon gillar att gnida in turtles wax/schampo med en gammal svamp, men fin i övrigt. Här undrar jag om jag skall ta det mellan grova över hela eller det finaste över hela eller båda två över hela för att sedan lägga på Fire Glaze.

Pappas bil: Snart 1år gammal xc60 solid vit ca 2000mil. Denna bilen är nog finast då han i princip bara tvättat den med kallavfettning och biltemas högtrycksschapoo i högtryckstvätten. Här undrar jag om jag skall lägga på den finaste polermedlet över hela och sedan fire glaze. Eller räcker det med bara fire glaze (det finns lite vanliga tvättrepor)

Allmän fråga. Hur länge skall man polera in polermedlet? Hur länge kan det ligga på innan man torkar av det? Skall man lägga på Fire Glaze en eller två gånger?
Jag tycker att man alltid skall köra med så milda polermedel det över huvutaget är möjligt, vilket då skulle innebära att ditt tänk angående bil 1 och 2 , med bara grova medel där det behövs är helt rätt..

FireGlaze polerar en del så det KAN räcka med enbart det på riktigt fina bilar.

Polermedel skall inte ligga på efter polering alls, hur länge man kör dem varierar på vilket medel det är, men generellt kör man Menzerna till det brytits ned helt och blivit "osynligt".
FireGlaze lägger man i två lager, första polerar man ut tills det blir genomskinligt, man torkar ej, Andra lagret lägger man bara ut. Det går åt väldigt lite FG, speciellt i andra varvet.

/Thomas
Jag hade PPS på min XC60 ssamt deras glas behandling. Enligt de ska det hålla 18månader, knappt 8månader senare och en vinter var nästan all skydd borta.. och deras glasbehandling räckte ca 2månader sen var den helt förbi..
Men jag var tvungen prova något nytt..
köpte nyss "Permanon Aircraft Supershine Brilliant Concentrate" väldigt lätt att lägga på, går att lägga på allt även glas.. enligt PERMANON så ska det hållas 8månader beror på skötsel.
Men vilket glans efteråt, nu har jag dock inga bilder.. Vindrutan torkare behöver man dock inte använda mera när det regnar.. den sveppar... vi får se hur länge den håller.. våga inte rekommendera ännu pga att den är bara på en vecka.. berätta mer sen..
Tips få ut ABS givaren fram

Va nog inte fel på givaren ... visar fortfar[…]

Byta tändningslås

Gammal tråd men undrar om det finns nå[…]

V70 2009 DSTC problem!

Förklaring av problem: I helgen lånade […]

Kan man se genomsnittlig el-förbrukning i bil[…]