Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tege
Hej

har läst en del om vilken motorolja man skall välja och då syftar jag inte på fabrikat utan om jag skall ha hel- eller delsyntet? Min bil är en S70-2000 2,4l som gått ca 17 000mil och vad jag hört så finns de dom som rekommenderar att man går ner till delsyntet när motorn gått lite längre. Anledningen skall vara eftersom motorn gått långt och har slitigts, så skall en tjockare olja kompensera detta lilla slitage... Min fråga är, stämmer verkligen detta och i såna fall, när bör man gå ner till delsyntet och senare då även till syntetolja?

//Tobbe
Användarvisningsbild
av Nexus
Finns även de som säger man inte kan köra på helsyntet för oljan är så tunn så den rinner av kamaxlar mm när bilen står still. :shock:
Har kört mina senaste bilar på helsyntet även de som passerat 20000 mil utan problem....
Användarvisningsbild
av Tege
Perra83 skrev:Går motorn tyst och fint så är det bara att fortsätta med helsyntet. 0W40 el 5W40 fungerar finfint.
Jo, den tickar ju lite... hade nog tänk slå i Castrols Magnatec 5W40. Om nu inte någon hade övertalat mig att ta en halvsyntet :D men det verkar som ni är rörande överens om att det är helsyntet som gäller!

Och rätta mig om jag har fel, men kan man inte slå i nån tillsats (förtjockande olja) om man tycker att den tickar för mycket?

ja, alla nät stängs inte över en na[…]

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]