Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hejan
Hej, Jag har problem med min 855 tdi-96 so gått 34000 mil och är i övrigt i bra skick. Varningslampan för motorelektroniken tänds efter ett tag när jag kört. Då börjar den även tidvis att gå ryckigt vid gaspådrag. Precis som att turbon slutar ladda lite då och då och bilen tappar kraft. Är det någon som varit med om något liknande? På volvo har dom läst av felkoderna och de har som åtgärd att byta dieselpumpen. En ny kostar 14500kr plus moms så det känns inte aktuellt. Tips? Den svartryker även mycket vid gaspådrag så nu gick den inte igenom besiktningen. Fick ett tips att man får bra avgasväden om man slår i en 5 liter lysfotogen innan man åker och besiktar. Är det någon som har provar detta? Tacksam för svar
av Priffe
häll i en flaska RedLine eller liknande mirakelmedel samt 1 liter tvåtaktsolja i nästa tank, kör slut den och se om det blir någon skillnad.

Man kan inte köra på svensk diesel utan tillsatser, för dålig smörjning.Miljövänlig, kanske, men inte vänlig mot dieselpumpen.

Kolla exakt märkning på pumpen så kan du förr eller senare hitta en bra begagnad eller kanske en renoverad för 5-6000.
av Arne
Kolla spridartrycket och byt ev. spridarspetsar. Luftfiltret är väl i bra skick? Om inte så byt detta.
av hejan
Tackar . ska prova det

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]

Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]