Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
#638201
En liten observation: förutom det där med regn så låter det ju som att magnetkopplingen är sliten. Går att ta bort shims utan att tömma systemet, om spelet har blivit för stort. Sök på shims, magnetkoppling om du inte förstår vad jag pratar om.
Användarvisningsbild
av js1
#638205
Ingår inte ny koppling om man byter kompressor?
av bit031
#638208
Hej igen, Jo jag har haft bilen sedan den rullade ut från salongen sprillans ny 1999. Och för att svara ett annat inlägg här så spelar det ingen roll när på året den lägger av bara det regnar så lägger den av. Jag tror nog att Expertkyl bytt det mesta kring AC:n när jag var där flera gånger efteråt när felet fortfarande var kvar. Om jag minns rätt var det både filter och något rör som kunde slagga igen. Flera gånger är den tömd och fylld igen utan något resultat. Det enda jag kan minnas är när Bilia blåste ren någon givare och då gick den ett par veckor fast det regnade (å det gör du ju en del i Götet).

Mvh/ Thomas

js1 skrev:Har du haft bilen länge? Det jag vill komma till är om du säkert vet att detta är ett fel som uppkommit under din ägo och om det även är så under sommarhalvåret också då utetemperaturen väl överstiger gränsen för ACn:s arbetsområde.
Användarvisningsbild
av js1
#638211
Ok, den del i AC:n som sitter mest utsatt för regn är ju onekligen kompressorn med kopplingen och solenoiden för till/frånslag.
Jag vet som sagt inte om kopplingen byts när man byter kompressor eller om den flyttas över från den gamla kompressorn till den nya. Jag skulle gissa att ditt fel ligger där nånstans.
Antingen i kopplingen eller i solenoiden som lägger av när den blir blöt.

Du får väl simulera en regnskur och duscha höger nedre del av fronten på bilen och kolla hur mycket vatten som når kompressorn, samtidigt som du har motorn igång och ser när AC:n
lägger av.
av bit031
#638215
Bra tips, men en liten fråga bara. Jag får väl nästan öppna huven då (även om man inte kör med den uppe jag vet) jag tänkte närmast på att vatten ryker ju inte in där fram annars (blommdusch :D ). Var sitter den på AC:n så vet jag och kan försöka duscha lite försiktigt. Det låter onekligen som det borde vara där efter som den slår av helt.

Mvh/ Thomas
js1 skrev:Ok, den del i AC:n som sitter mest utsatt för regn är ju onekligen kompressorn med kopplingen och solenoiden för till/frånslag.
Jag vet som sagt inte om kopplingen byts när man byter kompressor eller om den flyttas över från den gamla kompressorn till den nya. Jag skulle gissa att ditt fel ligger där nånstans.
Antingen i kopplingen eller i solenoiden som lägger av när den blir blöt.

Du får väl simulera en regnskur och duscha höger nedre del av fronten på bilen och kolla hur mycket vatten som når kompressorn, samtidigt som du har motorn igång och ser när AC:n
lägger av.
Användarvisningsbild
av js1
#638222
Om du öppnar motorhuven så hittar du kompressorn till vänster i främre delen av motorrummet. Den drivs av den långa remmen du ser där och sitter längst ner, ca 3dm över marken.
Den främre delen på kompressorn där remmen sitter snurrar när AC:n är igång och står still när AC:n slår ifrån. Det ser du tydligt när det fungerar.
När du kör och det regnar så "duschas" kompressorn underifrån av den vattendimma som bildas dels från framförvarande bilar men även från ditt egna högra framhjul. Jag tänkte mig att du "duschar" din bil framifrån för att simulera sprutet från en framförvarande bil.
av AutoCool
#638225
:-~
Senast redigerad av 1 AutoCool, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
#638306
Om vi går på det här lite halvvetenskapligt och utesluter totala höftskott och blandar in lite vetskap om systemet i den här kakan så ska vi se om den blir färdig?
Vi förenklar lite grand i systemet.

Först av allt är inte systemet någon raketforskning. Systemet har endast två givare (En pressostat och en tryckvakt) som vi behöver bry oss om, alltså två som sitter utanför kupen.
Det är enda biten i systemet som inte är övervakat av styrdon och har felkoder.
av dom två är det en som styr vår kompressor. En som styr vår kylfläkt.
Vi konstaterar att kompressorn fungerar då och då. Det gör att vi utesluter kompressorn i sej, dom brukar inte renovera sej själva.
Dom har inte heller några lösa kablage eller annat.
Då har vi magnetkopplingen som också ska vara ny, den borde oavsett regn fungera när systemet är kallt iallafall, dvs om spelet är för stort.
Även om magneten skulle misslyckas så ska iallafall reläet som drar det hela höras lite svagt inne i kupen.
Man brukar heller inte missa rasslet som borde uppstå när den försöker greppa.

Alla har nu fokuserat stort på själva ac systemet, men systemet är inte bättre än dess kylning.
Kvar är då ifall kylfläkten verkligen gör sitt jobb och startar när den ska för att hålla kondensorn kyld?
Vi har en givare och ett relä samt en fläkt att felsöka på.

Först upp: Om man lossar utgående kabel ifrån reläet till fläkten och provar direktplus på varje kabel. Går fläkten på varje hastighet? (Varje stift är en hastighet)
Om så är, då är fläkten felfri och tryckvakten som ska dra fläkten är misstänkt i felsökningsordningen. Tryckvakten som går till fläkten sitter ganska illa till fuktmässigt och det har hänt mer än en gång att den helt enkelt blir glapp/ärgad. Den missar då att starta fläkten, systemet blir för varmt och stänger av sej, systemet fungerar igen när det kylt ned sej.
Naturligtvis kan också reläet vara felaktigt. Men det är nästa post när tryckvakten är verifierat hel.
av 2444ever
#638313
Ursäkta om jag bryter in med en fråga här - som inte direkt har med TS fråga att göra, hoppas det är ok.
Om jag förstått det hela rätt så går inte kompressorn vid kallare än c.a 5+. Det jag inte riktigt förstått är avfuktningen: Sker den alltid oavsett om kompressorn går?
Är det kondensorn som sköter det?
I så fall är det då alltid cirkulation i AC-systemet?
Slutligen, om ja på ovanstående, fungerar avfuktningen då även vid minusgrader?

Tycker mig nämligen ha märkt att luften blir avfuktad även vid minusgrader, men kan vara inbillning.
av bit031
#638799
Hej alla,

Jag har nu hittat serviceboken och i den framgår att kompressor är bytt (som vi vet) byte av tror det står torkfilter, provtryckning, vakuumsugning, påfyllning av köldmedium och spårmedel. Vet inte om detta hjälper er som kan men det är vad som står i boken. Jag skall göra ett test i helgen starta bilen och spruta lite vatten över kompressorn och se om den lägger av.

Trevlig helg på er!
Thomas
2444ever skrev:Ursäkta om jag bryter in med en fråga här - som inte direkt har med TS fråga att göra, hoppas det är ok.
Om jag förstått det hela rätt så går inte kompressorn vid kallare än c.a 5+. Det jag inte riktigt förstått är avfuktningen: Sker den alltid oavsett om kompressorn går?
Är det kondensorn som sköter det?
I så fall är det då alltid cirkulation i AC-systemet?
Slutligen, om ja på ovanstående, fungerar avfuktningen då även vid minusgrader?

Tycker mig nämligen ha märkt att luften blir avfuktad även vid minusgrader, men kan vara inbillning.

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]