Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av mojjen
Jag har precis beställt en Parrot MKI9100 handsfree, som jag tänkt få in i min V70 2006. Jag har en High performance HU650 stereo med pa200 förstärkare under sätet..
Jag hade tänkt att koppla in den dels med ISO kablagen så den bryter ljudet vid samtal. Men även via AUX (Skall skaffa alt bygga en AUX Adapter för CD ingången).
Min tanke är att för Handsfree så duger det inbyggda parrot steget. Men för Ljudstreaming, vill jag nyttja bilens ljudsystem fullt ut. Jag har dock lite funderingar:

1. Är det någon som vet vilka iso (SOT) kabalge jag behöver köpa för att koppla in Parroten på stereon? Det kablage som Parrot anger i sin kompatibilitetslista har de slutat sälja.

2. Fungerar parroten som jag tänkt, så att den kan hålla isär
Inkommande samtal= Switcha förbi inbyggt steg.
Ljudstreaming= skicka ut på line out utan att switcha bort förstärkaren. Eller kommer den switcha bort radion så fort jag försöker återge ljud från parrot? Om det sistnämnda gäller, så är egentligen det enda vettiga att komplettera med en separat högtalre för HF, som drivs av Parrot, samt försöka få till en Telemute.
Läste någonstans att bilar som har Parkerings sensor, har ett tillbehör som kan prata canbus, detta kan kompletteras så att det ger en signal "telemute" om det laddas med rätt mjkvara, samt en triggning från parrot. I detta fall fick man även upp "telemute" i radions display. Kan vara intressant om det inte är för dyrt kanske. Någon som har någon erfarenhet?

3. Vart skall parrotboxen placeras? Pa200 steget ligger ju under p-sätet, skall man trycka ner den där, eller finns det isokontakter på högtalarsidan bakom panelen också? Går kablarna tillbaka bakom panelen inna de går ut till högtalarna?

4. Finns det någon riktigt billig aux adapter. Jag har tittat på många men är inte intresserad av styrning från ratt mm. Vill bara få en line ingång.
Har sett Auxadapter.se variant, men tycker även denna är dyr, för att vara en helt passiv modell. Det borde bara behövas en Din kontakt, Linekabel, och något termineringsmotstånd. Möjligen en el matning för att trigga CD ingången. Komponetkostnaden borde inta vara mer än 50-60:-. Ingen som provat att göra en egen? Jag sitter med en elektronikkonstruktör så om någon har en spec på HU650 enhetens cd ingång, så delar jag gärna med mig av infon, om vi tar fram en egen.

MVH
Morgan

Svarar på min egen fråga https://www.j[…]

230fk går snålt

Japp stämmer jag köpt för 3" l[…]

Ja, det löste sig med att byta bränsletr[…]

Startade den första gången sen maj, fly[…]