Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lellec56
Det finns säkert ngn på forumet, som kanske vill tala om för mig, om det går att se, genom att läsa av felkoder eller liknande vad det kan vara för fel på SC-805 ljudenhet. Som i mitt fall så visar det sig att båda dörrhögtalarna, höger sida, sagt upp sig exakt samtidigt, men diskant och hatthylle-högtalaren låter om än diskanten låter väldigt svagt. Att en högtalare säger upp sig, kan jag köpa, men det är högst osannorlikt att bägge gör det samtidigt.
Någon som vet??
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Har du spelat rejält högt? En del förstärkare kan få nån sorts frispel och skicka ut fyrkantsvågor till högtalarna om man belastar dom för hårt... Då är det iofs oftast diskant och mellanregister som brukar haverera. Men det kan ju vara värt att testa med en annan högtalare, det är ju inte mycket jobb.
Användarvisningsbild
av lellec56
Hej och tack för ditt svar.
Nej, har absolut inte spelat högt, utan normal volym, lyssnar mest på radio!
Jag tycker inte att det är ngn logik i det hela, iom att de säger upp sig samtidigt, kan det vara så att "ljudslingan" går via diskant -> främre dörr -> bakre dörr? eller går de var för sig, för diskanten i instr.panel läter väldigt svagt o konstigt

//
Lennart
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Jag tror att det är 4 kanaler, höger/vänster fram samt höger/vänster bak. Diskanterna går på främre kanalen, men med delningsfilter innan. Låter som det kanske kan vara slutsteget som är bränt då, att det inte orkar driva högtalarna. Men det är ju bara en gissning... Hade nog ändå lånat en högtalare av någon och testat först, innan man göra omfattande felsökning.
Användarvisningsbild
av lellec56
Busta_Hymen skrev:Jag tror att det är 4 kanaler, höger/vänster fram samt höger/vänster bak. Diskanterna går på främre kanalen, men med delningsfilter innan. Låter som det kanske kan vara slutsteget som är bränt då, att det inte orkar driva högtalarna. Men det är ju bara en gissning... Hade nog ändå lånat en högtalare av någon och testat först, innan man göra omfattande felsökning.
Jag testade med en annan spelare, men det är fortfarande likadant.
Jag hade tänkt att jag skulle slippa riva ner dörrsidorna, för att komma åt högtalarna. Vet du om det är samma högtalare i s80:n, som det är i s70:n? Tänkte närmast på diskanterna, såg ett par på tradera, inte för att jag vet vad de kostar på Volvo, men tyvärr så är det ju bara att konstatera och det är ju det att man betalar en hel del bara för namnet.

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]