Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ac min är ur funktion men ville prova om kopressorn går.
Startade bilen och byglade tryckvakten och vips hoppa den igång Jag tog bort bygligen efter 0,5sek. Men när jag provade igen så fick jag inte liv i den. Vad kan ha hänt?
Senast redigerad av 1 uddevallaren, redigerad totalt 0 gånger.
av uddevallaren
AutoCool skrev:Det finns även säkringar och en kompressorrelä som styr det. Har du ACC i bilen eller är ACn manuellt?

Efter många mil kan kompressorkopplingen har fått för mycket spel mellan hubben och remskivan. När spelet är för mycket så kan kopplingen fungera i början när allting är kallt men sen ökar spelet när den blir varmt. Slirrar kopplingen så blir det fort uppvärmd.

Kolla spelet mellan hubben och remskivan med ett bladmått, är det mer än .060mm så kan det vara orsaken.

Ska du prova byggla igen så göra det med ACn på DEFROST för att testa. Men det är bättre om du testa med en testlampa eller multimeter.

Har du en multimeter kan du testa magneten med den, värdet ska ligga mellan 2,8 och 4,4 ohms (mellan jord på kompressorn och strömkabeln som leder till magneten.
Det är ACC i bilen.
Jag provade med bygligen när bilen var kall och den var ställd på "det kallaste"
Jag jag tog bort strömkabeln till kompressorn och mätte änden som gick ner till kompressorn och mot jord på kompressorn och fick värde: 2,9ohm
Mätte även strömkabeln som går till kompressorn och där får jag 0v mot jord då med tryckvakt byglad.
Provade att ge + direkt till kompessorn och då hoppade den igång.
Alla säkringar är hela.
Användarvisningsbild
av taxi
0,3 till 0,6 mm spel i magnetkopplingen tror jag mer på. Jag skulle i ditt fall lämna in bilen för provtryck av systemet. Men som sagt: kolla spelet först, en enkel sak att utesluta innan du bestämmer dig för att lägga pengar på det.
av uddevallaren
taxi skrev:0,3 till 0,6 mm spel i magnetkopplingen tror jag mer på. Jag skulle i ditt fall lämna in bilen för provtryck av systemet. Men som sagt: kolla spelet först, en enkel sak att utesluta innan du bestämmer dig för att lägga pengar på det.
Men det måste väl vara något fel på relät eller likande då jag inte ens får spänning till kompressorn?
Användarvisningsbild
av taxi
Då vet inte jag. Stod du utomhus? Och har du kollat spelet i magnetkopplingen?
Användarvisningsbild
av taxi
Jag kanske är ute på djupt vatten här :D
Jag vet inget annat som stoppar volten till kompressorn än lågtrycksvakten. Hittade du möjligtvis något på kompressorn som ser ut som ett motstånd som kan bryta vid för låg temperatur? Tror jag har brytare på min både för låg och hög temp.
Friskrivning: Jag är på gränsen nu känner jag, säg till om jag skriver för mycket nonsens :D

Bryter man batterianslutningen några minuter[…]

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]